Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Alma Medialta huipputulos - Digimyynnin osuus ylitti 50 prosenttia liikevaihdosta

Mediakonsernin tammi-maaliskuun oikaistu liikevoitto oli 14,4 miljoonaa euroa, kun se viime vuoden vastaavana aikana oli 12,2 miljoonaa euroa. Liikevoitto kasvoi 17,9 prosenttia. Alma Median kannattavuus nousi viime vuonna ennätystasolle, ja alkuvuoden aikana tahti parani entisestään. Liikevoittomarginaali nousi alkuvuonna 16,9 prosenttiin viime vuoden vastaavaan ajan 13,2 prosentista. Koko viime vuoden liikevoittoprosentti oli 16,2. Alma Median torstaina julkistaman osavuosikatsauksen mukaan liikevoitto parani konsernin kaikissa kolmessa liiketoimintasegmentissä. Näitä ovat Alma Markets, Alma Talent ja Alma Consumer. – Digiliikevaihdon osuus liikevaihdostamme ylitti katsauskaudella 50 prosentin rajan. Digimyynnin kasvu, viime vuonna tehdyt kustannussäästötoimenpiteet sekä luopuminen tappiollisista tai heikosti kannattavista liiketoiminnoista nostivat konsernin oikaistun liikevoittomarginaalin 16,9 prosenttiin liikevaihdosta. – Liikevaihtomme laski pääosin myytyjen liiketoimintojen johdosta, mutta myös painetun median markkinan painamana, yhtiön toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo yhtiön osavuosikatsauksessa. Satakunnan Kansassa lukijoiden kiinnostus digitaalisia palveluja kohtaan kasvaa voimakkaasti. Pelkkien digitaalisten tilausten määrä jatkaa edelleen voimakasta kasvuaan. SK:n verkkosivulla ja sovelluksessa on tehty alkuvuonna kävijäennätyksiä, kertoo päätoimittaja Tomi Lähdeniemi. – Tunnistamme yhä tarkemmin analytiikan avulla, mitä satakuntalaiset lukijat meiltä odottavat. Ytimessä ovat paikalliset uutiset ja tähän me satsaamme voimakkaasti, mutta lisäksi erilaiset satakuntalaiset ilmiöt ja mielenkiintoiset henkilötarinat ovat tuoneet meille juuri verkon kautta uusia asiakkaita. – Kaikkia yhdistävä tekijä on laatu. Lukijat ovat erittäin vaativia ja hyvä niin. Palautteen perusteella olemme pystyneet tarjoamaan syvällistä ja asiantuntevaa journalismia, jota olemme tarkoituksella lisänneet. Toki kehitys tapahtuu pienin askelin, mutta työtä sen eteen tehdään jatkuvasti. Satakunnan Kansan painettu lehti ja verkko tavoittavat viikoittain 89 prosenttia Porin markkina-alueen kuluttajista. Tammi-maaliskuun liikevaihto Almassa laski 7,8 prosenttia 85,0 miljoonaan euroon. Telanteen mukaan Alma Marketsin rekrytointiliiketoiminnassa näkyi yleinen talouskasvun hidastuminen. Rekrytointiliiketoimintaan kuuluu mm. Monster.fi. – Rekrytointiliiketoiminta kasvoi, mutta hitaammin erityisesti Tšekissä ja Suomessa. Suomessa asumisen ja autoilun markkinapaikkaliiketoiminnassa hyvä vire jatkui tammi–maaliskuussa. Segmentin kuluja kasvattivat nykyisten verkkopalvelujen, kuten Etuoven jatkokehittäminen sekä panostukset uusiin tuotteisiin ja markkinoihin. Alma Talentin Suomen medialiiketoiminnan kehitystä Telanne kuvaa ”hyväksi.” – Digitaalinen sisältömyynti kasvoi 21 prosenttia ja Kauppalehdessä se ylitti painetun median sisältötuottojen laskun. Myös b2b-asiakkaille suunnattu mainosmyynti kehittyi Suomessa hyvin. Ruotsissa mainonnan lasku sekä myydyt ja lopetetut toiminnot laskivat liikevaihtoa, mutta tehtyjen tehostamistoimien myötä yksikön kannattavuus parani tammi–maaliskuussa. Kauppalehden lisäksi Alma Talentiin kuuluvat mm. Talouselämä, Tekniikka & Talous, Markkinointi & Mainonta ja Avopaperi. Alma Consumerin liikevaihdon laskusta merkittävin osa johtui Telanteen mukaan vertailukaudella toteutetusta pohjoisen lehtien myynneistä. Niiden vaikutus konsernin raportointiin poistuu huhtikuusta alkaen. – Orgaanisesti liikevaihtoa laskivat printtimainonnan ja Iltalehden irtonumeromyynnin lasku sekä ulkoisen painovolyymin väheneminen. Kuten Alma Talentissa, myös Alma Consumerissa digisisältömyynnin kaksinumeroinen kasvu jatkui. Kannattavuutta paransivat saavutetut kustannussäästöt viime vuonna toteutetuista, segmentin integraatioon liittyneistä uudelleenjärjestelyistä sekä ulkoisten sisältöostojen vähentyminen, Telanne sanoo. Satakunnan Kansa on osa Alma Mediaa.