Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Kokemäkeläislähtöisen Jussi Sudenlehden esikoisromaanissa seikkaillaan karmeiden kallonkutistajien matkassa

Kirjat Jussi Sudenlehti: Christian. WSOY 2019. 413 s. ”Olin elänyt liian pitkään kyynisyyteni kanssa. Kuvittelin, ettei mikään tarina voisi enää koskettaa.” (s. 30) Terapeuttina työskentelevän Jussi Sudenlehden (s. 1982) palapelimäisen esikoisromaanin nimihenkilökin on terapeutti. Christianin elämänmeno muuttuu, kun hänen vastaanotolleen saapuu salaperäinen Ana. Nainen tuo mukanaan sukunsa oudon tarinan. Christian saa kuulla vuolaan tarinan Anan isoisästä Prokista, kummajaisesta, joka vanheni normaalia neljä kertaa hitaammin. Muista terapia-asiakkaista poiketen Analla on mukanaan omat muistivihkonsa, jotka Prok on kirjoittanut. Muistikirjojen mukana siirrytään New Yorkiin ja Berliiniin, jossa kummajainen varttui hitaasti aikuiseksi ja opetteli rakkauden alkeita. Anan läsnäolo herättää Christianissa eläimen ja sukupuoliolennon. Fyysinen suhde on väistämätön, heistä tulee rakastavaiset. Ana ja Christian matkustavat Berliiniin, jossa viivytään pitkään romaanin alkupuolella. Christianin Berliini on villi ja erakoitunut viidakko, jossa on omat sääntönsä. Siitä tulee koti harvoille jos kenellekään. Ei myöskään Christianille. Alexanderplatzin aseman pihalla tulee vastaan nuori, raskaana oleva narkomaani, joka ruinaa kolikoita ohikulkijoilta. Jos menee baariin, siellä kuulee keskustelua jalkapallosta ja työttömyydestä, ei ylevämmistä aiheista. Christianin palattua Suomeen romaani muuttuu dekkariksi. Turkulainen terapeuttiguru Topias Vallgren löydetään murhattuna harteillaan hirvenpää. Christian tempaistaan murhaa tutkivien poliisien matkaan. Valtakustantajan kirjana Christian pursuaa loppuun hiottua kieltä, jänteviä kappaleita, jouhevaa tyyliä ja ennalta-arvaamattomia näkökulmavaihdoksia. Dostojevskin Rikos ja rangaistus on selvä esikuva Christianille. Klassikkoon jopa viitataan muutaman kerran. Alitajunnalla on halu tulla paljastetuksi, Christian ajattelee Dostojevskin romaanikertojan tavoin. Lukuromaaniksi ylipitkä teos alkaa romanttisena terapiakertomuksena. Sitten siirrytään dekkarin kautta metakerrontaan, kun Christian päättää yhtäkkiä ruveta kirjailijaksi! Romaanin päättävä älykäs kostotarina virittää jälleen dekkarijännitteen. Sadan vuoden tarinoinnissa tapahtumat ja kuvalliset yksityiskohdat alkavat hävitä loppua kohti. Sudenlehti muotoilee vimmatulla intensiteetillä Christianista lohduttomuuden ja yksinäisyyden perikuvan. Jussi Sudenlehti on julkaissut aikaisemmin tietokirjoja, lastenkirjoja sekä kaksi runokokoelmaa. Muusikkona hän on julkaissut neljä pitkäsoittoa. Sudenlehti on varttunut Kokemäellä mutta asuu nykyisin Turussa. Christian saa erikoisen mahdollisuuden kirjoittaa täyspäiväisesti – ja käyttää sen. Hän tekee kustannustoimittajansa kanssa suunnitelman, jolla media otetaan haltuun kirjan ilmestyttyä. Projekti onnistuu, ja Christianista tulee kuuluisa. Sudenlehti irvailee tässä kohden valtalehtien kulttuuritoimituksia: ”Christian ei pelännyt Hesarin feministispainotteista kritiikkiä naiskuvasta tai Aamulehden älykkökriitikon kommentteja intertekstuaalisten viittausten puutteesta.” (s. 317) Murhattu Topias Vallgren oli itsekin terapeutti, vanhan koulukunnan arvostettu jäsen, joka Christianin sanojen mukaan oli kouluttanut kaikki turkulaiset terapeutit. Sitten Christian törmää Reidar Vallgreniin, joka on päättänyt tehdä veljensä murhaajalle erikoisen kallonkutistuksen. Kenties kaikkea on liian paljon. Kerronta ampuu turhan moneen suuntaan, kuin moniongelmainen potilaskertomus. Myös loistavia oivalluksia satelee jatkuvasti lukijan syliin. Christianin vapauden ongelma on mielikuvatasolla: ihminen ei kykene kuvittelemaan, mitä tekisi saavuttamallaan vapaudella. Jos ihminen menettää vapautumalla turvallisuutensa, hän ei halua vapaaksi. Christianissa on vapauden metaforina jopa kehostapoistumiskokemuksia. Olennainen kiteytyy kieleen ja juttukavereihin. Kielen Sudenlehti hallitsee ammattimiehen tavoin. Henkilökuvauskin on varsin painokasta ja pitkälle mietittyä, terapeuttikirjailijan vahvinta osaamista. Lopputulemana Christian on rikas ja lukijaa hyvin motivoiva kertomus antisankarillisesta hahmosta, jonka myötä lukija miettii väkisin syyllisyyteen, eksistentialismiin ja vapaudenkaipuuseen liittyviä kysymyksiä. Venäläisen esikuvan tavoin. Lue lisää: "Satakunta on kuin suppilo, jonka läpi meidät kaikki työnnettiin", Jussi Sutisesta kasvoi silti oma tien kulkija Jussi Sudenlehti, terapeutti, muusikko ja kirjailija