Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Porilaisten lentovero siivittämään Satakunnan elinvoimaa

Porissa päätettiin maanantaina kiivaan keskustelun ja äänestyksen jälkeen lentoliikenteen tukemisesta 11,4 miljoonalla eurolla reilun kolmen vuoden aikana. Seuraavaksi päättäjät saavat mietittäväkseen mistä tuo rahasumma otetaan. Jos kantti ei kestä karsia vastaavalla rahalla palveluita vaikkapa terveydenhuollosta tai koulutuksesta, pitää lisää rahaa löytyä jostain vastaava summa. Nähtäväksi jää, lennättävätkö porilaiset päättäjät satakuntalaiset yritykset ilmaan velalla vai veroilla. Vuosittainen kustannus porilaisille on 3,4 miljoonaa euroa, joka vastaa noin 0,25 prosenttiyksikön verotuloja. Loogisinta olisikin lanseerata porilaisille oma lentovero. Monet asiat puoltavat julkista tukea reittilennoille. Siitä on hyötyä maakunnan suurille kansainvälisille yrityksille ja toimiva kenttä mahdollistaa alan koulutustoiminnan jatkumisen. Hyvä niin. Julkinen tuki hankkeelle olisikin perusteltavissa kohtuullisin kustannuksin ja reilusti vastuu jakaen. Porilaiset maksavat tästä nyt kuitenkin liian kovan hinnan, varsinkin, kun otetaan huomioon, että esimerkiksi kahdenkymmenen suurimman todennäköisimmin lentoliikenteestä hyötyvän yritystyönantajan joukosta kolme on Porista ja niistäkin yksi ajaa toimintaansa alas. Suurimmat hyötyjät löytyvät siis muualta, muun muassa Raumalta, Harjavallasta, Eurajoelta ja Ulvilasta. Ihmetyttää miksi muita kuntia ei ole otettu mukaan kantamaan vastuuta koko maakunnan elinvoiman puolesta, jos se on lentoyhteydestä kiinni. Myös alueen elinkeinoelämä olisi ollut syytä sitouttaa päätökseen jo kilpailutusvaiheessa. Nämä eivät voi olla vain porilaisten talkoot. Lentoliikenteen kustannusten reilumpi jakaminen on yksi kysymys, toinen on koko operaation kannattavuus ja mielekkyys. YLE uutisoi viime viikolla, kuinka ilmastotietoisten yritysten määrä on kasvanut ja kuinka huoli ilmastonmuutoksesta on saanut jo lähes joka toisen yrityksen muuttamaan yhtiön päämääriä. Tämä tulee väistämättä näkymään myös yritysten halussa käyttää lentoliikennettä, jolle etsitään korvaavia toimintatapoja teknologian kehittyessä ja esimerkiksi videoyhteyksien korvatessa kokousmatkat yhä useammin. Myös kuntasektorilta vaaditaan vaikuttavia toimia ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Julkinen rahoitus lentoliikenteen tukemiseksi on tässä ajassa aivan vääränlainen viesti Porin kaupungilta. Meidän tulee ottaa ympäristövastuumme vakavasti ja satsata liikenevät taloudelliset panostukset ympäristöystävällisen raideliikenteen kehittämiseen. Toivoa sopii, että porilaiset saavat lentoverolleen edes jotain vastinetta. Saas nähdä, onko Porin maakunnasta saamien haukkujen määrä vakio, vai tuoko elinvoimasatsaus helpotusta syntipukin rooliin.