Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

10 suomalaista ruoka-ainetta, jotka pitävät kylläisenä, polttavat rasvaa ja auttavat laihtumaan – kokeile näitä!

Laihdutuskuurit ja erilaiset dieetit keskittyvät usein siihen, millaisia ruoka-aineita pitäisi välttää hoikistuakseen. Kuitenkin on olemassa myös ruoka-aineita, jotka paitsi sopivat laihduttajan ruokavalioon myös edistävät painonpudotusta. Esimerkiksi Terveyskirjasto Duodecimin mukaan on suositeltavampaa lisätä ja vaihtaa ruokavalioon terveellisiä ruoka-aineita sen sijaan, että yrittäisi laihduttaa liian vähäisellä ruokamäärällä. Usein nimittäin liian tiukat dieetit ja tahdonvoimaa koettelevat kieltäytymiskuurit päättyvät nopeasti ja jättävät jälkeensä vain huonon omatunnon. Pahimmassa tapauksessa pudotettu paino vielä palaa vyötärölle. Listasimme supisuomalaisia ruoka-aineita, joita laihduttajan kannattaisi lisätä ruokavalioonsa. 1. Peruna Perunoilla on huono maine laihduttajien keskuudessa mutta suotta. Vaikka ranskalaiset, perunalastut ja muut rasvalla kyllästetyt perunat ovatkin epäterveellisiä, tutkimusten mukaan keitetyt perunat ovat yksi täyttävimmistä ruoista. Jos keitettyjen perunoiden myös antaa jäähtyä, niissä alkaa muodostua resistenttiä tärkkelystä, jonka on havaittu auttavan painonhallinnassa. Resistentti tärkkelys on imeytymätön tärkkelyksen muoto, joka käyttäytyy samaan tapaan kuin liukeneva kuitu, joka puolestaan hidastaa ruoan energian imeytymistä. 2. Marjat Marjoissa on vain vähän kaloreita, mutta paljon hyödyllisiä ravintoaineita. Niissä oleva ravintoaine myös hidastaa tärkkelyksen ja disakkaridien pilkkoutumista suolistossa, minkä vuoksi verensokeri ei nouse niin voimakkaasti. Tummissa marjoissa, kuten mustikoissa, on myös polyfenoleja eli tietynlaisia antioksidantteja, joiden on havaittu edistävän rasvanpolttoa. 3. Ruisleipä Ruisleivässä on paljon kuituja, joka pitää näläntunnetta kurissa. Se myös pitää verensokerin tasaisena. Viljat ovat myös vähärasvaisia, jolloin niiden lisääminen aterialle rasvaisemman ruoka-aineen sijasta keventää aterian kokonaisenergiamäärää. Rukiissa on myös paljon antioksidantteja, jotka auttavat kehoa rasvanpoltossa. 4. Rapsiöljy Rapsiöljyn sisältämät tyydyttymättömät rasvahapot ovat hyödyllisiä painonhallinnassa, koska ne tuottavat kylläisyyden tunnetta. Rapsiöljy sisältää omega-3-rasvahappoja. Koska kasvipohjaiset omega-3-rasvahapot härskiintyvät elimistössä melko nopeasti, keho pyrkii niistä eroon. Tämä johtaa siihen, ettei rapsiöljyn rasva varastoidu kehoon. 5. Kananmunat Kananmunissa on paljon proteiinia, joten niiden syöminen hillitsee mielitekoja ja ylläpitää kylläisyyden tunnetta. Eri tutkimuksissa on havaittu, että kananmunien syöminen aamiaisella auttaa hallitsemaan näläntunnetta ja syötävän ruoan määrää päivän mittaan. 6. Herneet Herneissä on paljon proteiinia ja matala glykeeminen indeksi, mikä tarkoittaa sitä, että ne nostavat verensokeria hitaasti. Niissä on myös kuituja, jotka luovat kylläisyyttä ja tasapainottavat suoliston bakteerikantaa. Esimerkiksi hernekeitto on hyvä ruoka laihduttajalle, koska siinä on runsaasti vettä, joka vähentää ruoka-annoksen kaloripitoisuutta. 7. Kaura Kaurahiutaleiden sisältämä rasva on tyydyttymätöntä ja sen vuoksi elimistön on helppo polttaa sitä. Kaurassa on myös liukenevia kuituja, jotka luovat pitkäkestoista kylläisyyden tunnetta. Tutkimusten mukaan kaura auttaa hallitsemaan verensokeritasoja. Se myös parantaa ruoansulatuksen kykyä pilkkoa tärkkelystä. 8. Omenat Omena kannattaa syödä kuorineen, koska kuorissa on ravintoainetta, joka auttaa elimistöä polttamaan rasvaa ja ehkäisemään ylipainoa. Omenoissa on myös antioksidantteja, jotka lisäävät kehon energiankulutusta. Tutkimuksissa on havaittu, että omenan antioksidantit saattavat myös lisätä painonhallinnan kannalta hyödyllisten bakteerien määrää suolistossa. 9. Kala Rasvainen kala sisältää omega-3-rasvahappoja ja paljon proteiinia, jotka pitävät yllä kylläisyyden tunnetta aterian jälkeen. Omega-3-rasvahapot myös vähentävät kehossa piilevää tulehdusta, joka puolestaan nostaa ylipainon ja aineenvaihdunnan häiriöiden riskiä. 10. Raparperi Raparperissa on vain vähän kaloreita mutta paljon kuitua, jolla on havaittu olevan mahdollinen yhteys kolesterolitasojen madaltumiseen. Raparperin kuitu myös auttaa mahan toimintaa. Suomessa raparperia käytetään usein makeissa jälkiruoissa. Laihduttajan kannattaa kuitenkin pysytellä vähäsokerisissa raparperiruoissa. Lähde: Terveyskirjasto Duodecim, Hälsoliv , Pronutritionist.net , Healthline