Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Poriin seuraavaksi omat robotiikka- ja koodausluokat? – ePelaaminen on tulevaisuuden toimiala

Porissa on viime vuosikymmenet keskitytty ensin koulujen kosteusvaurioiden peittelyyn ja sittemmin homekoulujen korjauksiin. Porin kouluverkkouudistus jatkaa samalla linjalla – se keskittyy edelleen vain rakennusten kokoon ja sijaintiin. Kuka puolustaisi Porissa opetuksen sisältöjen kehittämistä? Satakunnan tulevaisuus ja taloudellinen menestys riippuvat ammattitaitoisen työvoiman saatavuudesta. SAMK tarjoaa jo nyt erilaisia ad hoc muunto- ja täsmäkoulutuksia alueen teollisuuden tarpeisiin. Se ei kuitenkaan riitä, kun osaajista on jatkuvaa pulaa. Raskaan teollisuuden linjatyöstä vapautunutta osaamista ei saada uudelleenkoulutettua kovinkaan nopeasti robotiikkaosaajiksi tai koodareiksi. Nopeampaa ja vaikuttavampaa olisi tehdä tekniikan alasta houkutteleva uravaihtoehto entistä useammalle peruskoulunsa päättävälle nuorelle. Heillä kun on ollut sormet näppäimistöllä lähes syntymästään saakka. Yrittäjyysopintoja tuettiin vuonna 2014, kun Poriin rakennettiin Yrittäjäkylä. Siellä oppilaat saivat kokeilla päivän työelämässä toimimista – oikeilla työtehtävillä ja toimeksiannoilla. Yrittäjäkylän konseptista tuli positiivista palautetta sekä opettajilta että oppilailta. Harmi, että Yrittäjäkylä jäi vain kertaluonteiseksi kokeiluksi. Mitä jos rakennettaisiin Poriin seuraavaksi omat robotiikka- ja koodausluokat? Ne saisivat olla kaikkien Porin koulujen käytössä osana yläasteen, lukion ja ammatillisen koulutuksen opetusta. Koulupäivien jälkeen tilaa voisivat hyödyntää alan opiskelijat, harrastajat ja vaikkapa start up -yrittäjät. Samaan konseptiin sopisivat myös koulujen yhteiset tietokonepeliluokat. Kunnon laitteet ja toimiva valokuituverkko voisivat tarjota nuorille ihan uusia elämyksiä koulupäivään. Vieraiden kielien opiskeluunkin saa ihan uusia ulottuvuuksia peliserverin chatissa ja discordissa. Moni nuori tietää, että ePelaaminen on tulevaisuuden toimiala. Se työllistää kasvavan joukon kilpapelaajia, pelikoodareita, pelitapahtumien järjestäjiä ja erilaisia peliorganisaatioita. Monessa Suomen suurimmassa kaupungissa ePelaamista voi opiskella jo nyt. Niissä pelaaminen linkittyy ammattikorkeakouluihin, urheiluakatemioihin ja jopa armeijaan. Olisi hienoa jos robotiikka, koodaaminen ja ePelaaminen saataisiin meilläkin joskus tulevaisuudessa mukaan ammatillisen ja korkeakoulutuksen opintotarjontaan. Nämä hankkeet olisivat todellisia tulevaisuusinvestointeja Porille.