Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Purkutaideprojektia jonotetaan katsomaan jopa puolitoista tuntia - kokemäkeläinen Niina Vincelot on mukana lasimaalauksella, joka valmistui omaa tekniikkaa käyttäen

Kuvataiteilija Niina Vincelot on reilun sadan muun taiteilijan kanssa mukana purkutaideprojektissa, jonka näkemiseksi voi päätyä jonottamaan jopa puoleksitoista tunniksi. Taideprojekti on ottanut keravalaisen rähjäisen kerrostalon omakseen kesän aikana, ja rakennukselle on annettu nimi Taiteen kotitalo. Talon huoneet, käytävät ja ulkoseinät on täytetty graffiteilla, muraaleilla ja installaatioilla. Projektin tarkoituksena on etsiä ratkaisuja kulttuuritoimijoiden tilatarpeisiin purkua odottavista rakennuksista. Näyttelyaikaa pidennettiin elokuun 16. päivästä kuun loppuun, koska kolmen viikon aikana näyttely veti noin 10 000 kävijää purkukuntoiseen taloon. – Kannattaa mennä paikalle ennen kello kahta, jotta ehtii kiertää näyttelyn, Kokemäellä asuva Vincelot kertoo. Koko ikänsä taidetta tehnyt Niina Vincelot asuu Kokemäen kodissaan kahdeksatta vuotta. Valmistuttuaan kuvataiteilijaksi ja taidemaalariksi Saimaan ammattikorkeakoulusta, Imatralta vuosi sitten Vincelot hankki Kokemäeltä myös työtilan. – Minulla on hiukan erakkoluonnetta, joka on pitänyt minut Kokemäellä. Täällä on hyvät kulkuyhteydet junalla, luonnon kauneus ja oma rauha. Kuvataiteilijan tilava työhuone sijaitsee pyöräilymatkan päässä hänen kodistaan. Vanha tavallisen oloinen navettarakennus yllättää sisällöllään: läpi työhuoneen kiertää vaaleanpunainen tapetti ja keittiökalusteet ovat kirkkaankeltaiset. Rakennus on ajan saatossa ehtinyt toimia myös leipomona. – Työhuoneessani on hyvä ilmanvaihto rakennuksen leipomotaustasta johtuen. Se on tärkeää maalien ja muiden voimakkaiden aineiden kanssa työskennellessä, taiteilija kertoo. Vaikka Vincelot on tyytyväinen karkkiväreillä kuorrutettuun työtilaansa, häntä inspiroi odotus nähdä oma teos valmiina puhtaanvalkoisella gallerian seinällä. – Ihmiset väittävät aina, että kaikki on jo keksitty, mutta luovuus on sitä, että yhdistelee vanhoja asioita uusilla tavoilla. Se motivoi minua. Taiteilija ei harjoittele tekniikoitaan, vaan tekee taidetta jokaisen teoksen alusta asti ja antaa eri kokeilujen kerrostumien näkyä. Nykytaide antaa Vincelotille vapauden rajattomaan luovuuteen. Klassisessa taidekoulussa opiskellut Niina innostui nykytaiteesta vaihtovuodellaan Englannissa. – Nykytaiteessa ei ole rajoja, kuten tarkassa anatomisessa piirtämisessä. Opiskelin sitä tulkin välityksellä Imatralla, missä anatomian mestarikurssia opetti tiukka Pietarin taideakatemian opettaja, taiteilija muistelee. Korona on kolauttanut taidekenttää pahemman kerran eikä Vincelotkaan ole säästynyt iskulta. Hän ehti opettaa puoli vuotta Vapaata taideryhmää Kokemäen kansalaisopistossa ennen kuin toiminta äkkiä lakkasi. – Maalauskurssin on tarkoitus alkaa taas syksyllä, toivottavasti se toteutuu. Minulla oli opistossa huippumukavia ja lahjakkaita oppilaita. Taiteilijan arkea poikkeuksellisten aikojen keskellä helpotti Taiteenedistämiskeskukselta eli Taikelta saatu korona-apuraha. – Sain apurahan Kankaanpään gallerian soolonäyttelyyni, joka avautuu syyskuun ensimmäinen päivä. Vincelot ei ollut uskoa silmiään, kun huomasi apurahan lohjenneen Kankaanpään näyttelyyn. Hän oli jo aikaisemmin keväällä saanut työparinsa kanssa yhden Taiken apurahan Keravan purkutaideprojektia varten. Vincelotilla o n esillä Taiteen kotitalossa installaatio Rituaali . – Halusin tehdä lasimaalauksen ja purkutaideprojektin taiteellinen johtaja Jouni Väänänen kiinnostui heti ideastani. Niina käyttää lasimaalauksessa itse kehittämäänsä tekniikkaa, koska perinteinen lyijylasi- ja tiffanytekniikka ovat hänestä turhan vaikeita ja kalliita menetelmiä. – Luonnostelin lasiteostani kolme päivää ja se valmistui yrityksen ja erehdyksen kautta. Käytin tekemisessä apuna kultaista leikkausta, kynää, ruuvia ja narua, Vincelot kertoo yksinkertaisista aineksista, joista vangitseva teos syntyi. Taiteilijan veti mukaan purkutaideprojektiin kiinnostus tuhon elementtejä hyödyntäviä taiteilijoita kohtaan, joista hän kirjoitti opinnäytetyössään Vapaa viiva - Tuhon ja vandalismin elementti kuvataiteessa . Vincelot käsitteli työssään myös graffiteja, joita keravalainen kerrostalo on pullollaan: reilusta sadasta projektiin osallistuneista taiteilijoista suurin osa on graffititaiteilijoita. Rosoiseen ympäristöön taiteilijan houkutteli myös hänen punk rock -ideologiansa. – Purkutaide kiinnostaa vanhaa punkkaria, Vincelot myhäilee. Kun Niina Vincelot osaa jonkun asian hyvin, hän kyllästyy ja siirtyy seuraavaan projektiin. – Se on minulle luonteenomaisin tapa työskennellä, vaikka opettajani Englannissa eivät aina ymmärtäneetkään tapaani etsiä jatkuvasti uusia ilmaisutapoja. Olen löytänyt itselleni sopivan metodin ja tuomalla teokseni näyttelyihin muutan niiden monologin vuoropuheluksi, taiteilija miettii.