Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Selvitys lentoliikenteestä kertoo lopettamisen menetyksistä

Mikael Ropon tekstarissaan (SK 27.9.) viittaama selvitys ei kerro sanaakaan siitä, kuinka paljon lentoliikenteeseen annettu tuki tuottaa takaisin. Selvitys käsittelee aivan toista asiaa eli lentoliikenteen loppumisen mahdollisesti aiheuttamia, erittäin suurella haarukalla arvioituja menetyksiä. Näissä arvonmenetyksissä ei muuten ole huomioitu lainkaan sitä, että lopetetulle lentoliikenteelle ei myöskään tarvitse antaa julkista tukea. Jos oletetaan, että tuki olisi noin 3,7 miljoonaa euroa vuodessa, jäisi siis (erittäin suurella virhemarginaalilla arvioiduksi) nettotuotoksi noin 2,5 miljoonaa, ei siis 6,2 niin kuin Ropo esittää. Tuon selvityksen luettuani tosin arvioisin virhemarginaaliksi 100 prosenttia suuntaansa, no ehkä ei sinne plussan puolelle niin paljon. Kaikki selvityksen kommentit ovat arvioita, yhtään konkreettista faktaa siinä ei ole (no ehkä haastateltujen lukumäärät ja vastaavat taustatiedot). On aikamoista älyllistä epärehellisyyttä olettaa kirkkain silmin, että selvityksen tulos automaattisesti olisi sellaisenaan käännettävissä toiseen suuntaan. Ylivoimaisesti suurin osa tuosta 6,2 miljoonan tulomenetyksestä perustuu olettamuksiin yritysten tulevista potentiaalisista rekrytoinneista tai niiden tekemättä jättämisestä ja tästä seuraavasta verotulojen vähenemisestä. Jokainen varmaan tietää, että yritysten rekrytointia säätelee monet muutkin asiat kuin mahdollinen lentoliikenne työpaikalle. Lisäksi jokainen kerrankin johonkin puhelinhaastatteluun osallistunut tietää hyvin, kuinka suuresta hihasta noita vastauksia useimmiten ravistellaan. Aika hauskojakin yksityiskohtia raportti myös sisältää. Esimerkiksi säännölliseksi lentämiseksi katsotaan vähintään 2 matkaa Helsinkiin per kuukausi. Jos minä kävisin töissä siis vaikkapa kaksi päivää kuussa, kävisinkö töissä säännöllisesti? Pomon mielestä varmaan en. Eniten tässä koko keskustelussa huolettaa se, että näitä perusteita lentoliikenteen tarpeellisuudelle esitetään näin heppoisilla taustatiedoilla. Johtuukohan se siitä, että todellisia perusteita ei tahdo löytyä? Itse en ota kantaa tähän tarpeellisuuteen puolesta tai vastaan. Olen muutaman kerran yrittänyt käyttää lentoliikennettä satunnaisiin päivän kestäviin työmatkoihin Helsinkiin, mutta ainakin päivittäisen työmatkan kannalta järjettömät aikataulut ovat tehneet sen mahdottomaksi. Toisaalta ajansäästö matkoissa koko matkaketju huomioiden on minimaalinen, jos koti ei ole Porin lentoasemalla eikä työpaikka Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Porilaisena veronmaksajana toivoisin valtuutetuiltamme hieman enemmän ymmärrystä faktoista päätöksenteossa ja julkisissa ulostuloissa. Ilkka Pylkkänen Pori