Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Mistä asiointiapua ikäihmisille ja karanteeniin määrätyille? Ruuan verkkokaupassa on enemmän kysyntää kuin tarjontaa, mutta uusia ratkaisuja syntyy jatkuvasti

Monet kunnat tarjoavat koronakriisin aikana kauppakassipalveluita ikäihmisille. Ulvilassa toiminta alkoi maanantaina, kun kaupunginjohtaja Mikko Löfbacka kävi itse sopimassa asian paikallisen kauppiaan kanssa. Löfbacka kertoo, että tarkoitus on varmistaa sellaisten ihmisten ruokahuolto, jotka ovat karanteenissa tai kuuluvat riskiryhmiin. Ensisijaisesti palvelua tarjotaan heille, joilla ei ole sukulaisia tai tuttavia, jotka voisivat asian hoitaa. – Jonkinlainen kysyntä tälle palvelulle on ollut ja siihen pystytään nyt yhteistyössä vastaamaan. Löfbackan mukaan ainakin alkuvaiheessa kassien kuljetus sitoo yhden tai kaksi henkeä. Kun korona on sulkenut kunnan palveluita, niin tekijöitäkin on irrottaa. Tavallisesti nuorten työpajalla työskentelevä Maarit Virtanen kertoo, että palvelu kiinnostaa. Keskiviikkona uusia asiakkaita on tullut toistakymmentä ja puhelin soi taukoamatta. – Ihmiset haluavat ihan peruselintarvikkeita. Yritän kysellä mahdollisimman tarkkaan, jotta saavat mitä haluavat. K-market Hansan kauppias Kalevi Viinamäki on varsin tyytyväinen järjestelyyn. Hän on monta vuotta pohtinut ruuan verkkokaupan avaamista, mutta todennut sen liian tehottomaksi. – Viime viikon aikana sain kymmenkunta soittoa vanhuksilta, jotka kyselivät palvelua. Heistä yhdellä taisi olla tietokone, Viinamäki kertoo. Hyllyissä viime viikkojen kysyntäpiikki ei enää näy kuin siellä täällä. Viinamäki sanoo, että joissain määrätyissä säilykkeissä tai espanjalaisissa kasviksissa voi olla saatavuusongelmia, mutta muuten kaikki pelaa normaalisti. Pienessä Siikaisten kunnassa on niin ikään otettu käyttöön kauppakassipalvelu. Ikäihmiset voivat tehdä tilauksen paikalliselle kauppiaalle ja kunnan vapaa-aikatoimi noutaa sekä kuljettaa kotiovelle. Kunnanjohtaja Viveka Lanne sanoo, että väki on muutenkin tottunut pärjäämään itsenäisesti. – Kylillähän meillä asutaan. Siellä on lihat ja marjat pakkasessa. Kun tällainen kauppakassipalvelu on otettu käyttöön, niin oletan ihmisten pysyvän kotonaan, Lanne sanoo. Siikaisissa käynnistettiin pari vuotta sitten Pärjätään yhdessä -hanke. Tarkoituksena on se, että vapaaehtoisista koostuva porukka voidaan tarvittaessa jalkauttaa liikkeelle, kun kriisi tai hätä iskee. Lanne kertoo, että korona-aikana vapaaehtoisvoimia on käytetty tiedottamiseen, se on jopa tehokkaampaa kuin kunnan omat kanavat. – Meillä on edelleenkin olemassa naapuriverkosto. On se vanhanaikaista tai ei. Koronavirustilanne on ruuhkauttanut ruuan verkkokauppoja. Satakunnan osuuskaupalla on noutokassi- ja kotiinkuljetuspalvelut Mikkolan Prismassa. Osuuskaupan market- ja tavaratalotoimialan johtaja Jussi Kaartinen kertoo, että ruuan verkkokaupan kanssa ollaan aivan kapasiteetin äärirajoilla. Keskiviikkona iltapäivällä varauskalenteri näytti siltä, että noutopalvelusta valmiiksi keräillyn kassin olisi saanut tasan kahden viikon päähän ja kotiinkuljetuksen viikon päähän. – Kysyntää on enemmän kuin pystymme tarjoamaan. Teemme koko ajan töitä, että saisimme koulutettua lisää väkeä keräilyyn. Mikkolan Prisma on toistaiseksi osuuskaupan ainoa toimipiste, jossa on nouto- ja kuljetuspalvelu. Toimintaa on suunniteltu laajennettavaksi Länsi-Porin Prismaan kevään aikana, mutta tarkasta avaamisen ajankohdasta ei vielä ole varmuutta. Maakunnassa sijaitsevien toimipisteiden osalta osuuskauppa on tällä hetkellä keskittänyt voimansa siihen, ettei yksiäkään kaupanovia ole tarvinnut sulkea. – Meille on tarjottu kuljetuspalveluita myös Porin ulkopuolelta, mutta olemme toistaiseksi keskittäneet resurssit normaalin kaupan toiminnan ylläpitämiseen. Keskolla tilanne vaihtelee. Esimerkiksi Porin keskustan alueella kotiinkuljetusta tarjoavia kauppoja on neljä. Toimipisteestä riippuen kotiinkuljetuksen olisi keskiviikkona iltapäivällä saanut jopa torstaiaamuun tai ruuhkaisemmissa kaupoissa ensi viikolle. K-Citymarket Puuvillan kauppias Jaakko Kauppinen sanoo, että ruuan etämyyntiin viime viikolla syntynyttä ruuhkaa on onnistuttu hieman purkamaan. Hän kertoo, että kauppaan on rekrytoitu lisää keräilijöitä ja kapasiteetti on nyt kolminkertainen normaaliaikoihin verrattuna. Kauppinen sanoo, että vessapaperin ja pastojen hamstraaminen on nyt loppu. Tavaraa on hyllyssä jälleen normaaliin tapaan ja asiakkaat käyttäytyvät kauniisti. – Ihmiset ostavat laajasti erilaisia tarvikkeita. Selvästi huomaa, että laitetaan enemmän ruokaa kotona ja tämä näkyy etenkin hedelmien, vihannesten ja lihan kysynnässä, Kauppinen sanoo. Porissa ja Raumalla toimiva Pick N Pay on puolestaan turvautunut kotiinkuljetuksissa paikallisiin urheiluseuroihin. Raumalla Pallo-Iirojen juniorit ovat kuljettaneet ostoksia maanantaista asti ja Porissa toiminta alkaa Toejoen Veikkoen kanssa ensi viikolla. Toimitusjohtaja Oskar Nyholm kertoo, että kuljetuksia tehdään kymmenen kilometrin säteellä ja kuljetusmaksu menee urheiluseurojen talkookassaan. Nyholmin mukaan kauppa on edelleen käynyt hyvin ja kysyttyjä ovat olleet etenkin hygieniatuotteet, käsidesi ja jauheliha. – Uskoisin, että tässä tulee vielä heilahtelua ja hiljaisempia aikoja. Silmiinpistävää on se, että ihmiset ostavat enemmän kerralla.