Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Matkan peruuttamisesta voi tulla isoja ”toimistokuluja” – asiakkaalta saatetaan vaatia jopa satoja euroja

Matkatoimisto Tjäreborg laskuttaa asiakkailtaan matkan peruuttamisesta tuplasti enemmän toimistokuluja suhteessa sen suurimpiin kilpailijoihin. Pakettimatkojen peruutuskuluista on tullut koronavirusepidemian takia ajankohtainen asia, sillä moni miettii nyt, pitäisikö keväälle ostettu ulkomaanmatka peruuttaa. Yksi taannoin matkansa peruuttaneista henkilöistä on espoolainen Atro Mäkilä , joka osti matkatoimisto Tjäreborgin kautta tammikuussa matkan vapuksi Espanjan Mallorcalle. – En halunnut ottaa riskiä, että jään saarelle jumiin koronavirusepidemian vuoksi. Siksi päätin perua matkan hyvissä ajoin ennen matkan alkua, Mäkilä sanoo. Hän peruutti matkansa kaksi kuukautta etukäteen. Suomen matkatoimistoalan liiton (SMAL ry) yleisissä matkapakettiehdoissa linjataan, että kun matka peruutetaan vähintään 45 vuorokautta ennen matkaa, asiakkaalta peritään vain toimistokulut. Kun matkaan on 44–21 vuorokautta aikaa, niin asiakkaalta veloitetaan varausmaksu. Tämän jälkeen peruutusmaksu asteittain nousee, mitä lähemmäksi matka tulee. – Ajattelin, etteivät toimistokulut voi mikään suuri summa olla, mutta Tjäreborg ilmoitti toimistokulujen summaksi 200 euroa. Se tuntuu aika isolta summalta, Mäkilä sanoo. Toimistokulut ovat Tjäreborgilla selvästi isommat kuin sen kilpailijoilla. Matkatoimisto Tuilla toimistokuluja voidaan periä matkan peruutuksesta 80 euroa ja Apollomatkoissa sekä Aurinkomatkoissa vastaavasti 100 euroa henkeä kohti. Miksi Tjäreborgin toimistokulut ovat paljon suuremmat kuin sen kilpailijoilla? – Sitä en voi kommentoida. Se on meidän määrittämä summa ja olemme päättäneet, että se on tämä, Tjäreborgin viestintäpäällikkö Amanda Alinikula kommentoi. Jos Mäkelän matka olisi suuntautunut Mallorcan sijaan Thaimaahan tai Dominikaaniseen tasavaltaan, olisi Tjäreborg perinyt toimituskuluja 300 euroa. Alinikula toteaa, ettei voi kommentoida sitä, mistä menoista Tjäreborgin perimät toimistokulut koostuvat. Koronaepidemian vuoksi Tjäreborg on monien matkatoimistojen tavoin höllentänyt matkapakettiehtojaan asiakkaan eduksi, mutta se ei auta niitä asiakkaita, jotka ovat ostaneet matkan ennen lisäturvan voimaantuloa 6.3. Laki ei ota selkeää kantaa peruutusmaksun suuruuteen Asiantuntija Annina Huolman Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV), kertoo, ettei laki anna selkeätä vastausta siihen, millaista peruutusmaksua pakettimatkan peruutuksesta voidaan lain nimissä periä. Laissa on kuitenkin asetettu raamit peruutusmaksujen suuruudelle. – Peruutusmaksun täytyy olla kohtuullinen, eikä se saa ylittää matkan hintaa. Peruutuksesta syntyneet kustannussäästöt pitää myös vähentää kuluttajalta peritystä summasta. Yritys ei myöskään saa veloittaa asiakkaalta menetyksiä liikevoitossa, jos peruutuksesta sellaisia koituu, Huolman kertoo. Jos peruutuksesta koituva summa tuntuu asiakkaasta kohtuuttomalta, Huolman neuvoo tätä kääntymään kuluttajaneuvonnan puoleen. – Kuluttajaneuvonta voi yrittää sovitella riitaa. Jos sopua ei synny, voi peruutusmaksua koskevan erimielisyyden viedä kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, Huolman sanoo.  Juristi Päivi Laatikainen-Mattsson Suomen matkailualan liitosta toteaa, ettei se ole yleisten matkapakettiehtojen vastaista, että matkatoimisto perii asiakkaalta yhtä paljon peruutusmaksuja, peruutti asiakas matkan sitten kuusi kuukautta tai kolme viikkoa ennen matkan alkua. Tilanne käytännössä toteutuu, jos matkatoimisto perii toimistokuluista yhtä suuren maksun kuin matkan varauksesta. – Matkanjärjestäjä saa perimänsä toimisto- ja varausmaksut itse määrittää. Asiakkaan pitää ehtoihin tutustua ennen matkan varaamista, Laatikainen-Mattsson sanoo. Sitä paitsi 200–300 euron veloitus toimistokuluista ei hänestä kuulosta kohtuuttomalta. – Toimistokulu on määritelty matkanjärjestäjän kulurakenteen mukaisesti. Matkan varaamisesta syntyy esimerkiksi työvoimakustannuksia, hän sanoo. Mäkilästä 200 euron veloitus toimistokuluista tuntuu kohtuuttomalta. – Minun talouteni ei 200 euron toimistokuluihin kaadu, mutta jos nelihenkinen perhe vaikka haluaisi peruuttaa koronaepidemian vuoksi matkansa Thaimaahan, perii Tjäreborg heiltä yhteensä 1200 euroa. Minusta tämä on väärin, Mäkilä toteaa. Tjäreborg selvittää parhaillaan sitä, miten ulkoministeriön tuore linjaus siitä, että matkustusta tulee nyt välttää kaikkialle maailmassa, vaikuttaa heidän peruutuskäytäntöihinsä.