Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Pori tarvitsee vaihtoehtoja reittilentojen suoralle tukemiselle – lentokentän ostaminen takaisi kaupungille pilotin paikan

Porin lentokentän käyttäjät kaipaisivat toiminnalle jatkuvuutta. Sitä ei ole juuri ollut tarjolla: operaattori toisensa jälkeen on yrittänyt pitää reittiliikennettä Helsinkiin kannattavana. Nyt katsotaan, millainen uusi operaattori on. Parhaassa tapauksessa se pärjää reitillä seuraavat kolme ja puoli vuotta, joiden aikana kaupunki tukee lentoja yhteensä 11,2 miljoonalla eurolla. Joka tapauksessa vuosi 2022 tulee vääjäämättä vastaan ja viimeistään silloin tehdään uusia päätöksiä. Jatkuvalle reittilentojen tukemiselle olisi hyvä kehittää vaihtoehto. Lappeenranta osti hiljentyneen lentokentän Finavialta vuonna 2015. Kentän hinta oli 800 000 euroa ja liiketoiminta siirtyi nimellisesti kahdella eurolla uudelle lentokenttäyhtiölle. Lappeenrannan lentokenttä on kehuskellut olevansa nykyään lentoyhtiöille noin 20 prosenttia halvempi kuin Finavian verrokkikentät. Omaa lennonjohtoa yrityksellä ei ole, vaan se ostetaan tarpeen mukaan. Säästöjä syntyy myös hyödyntämällä ristiin kaupungin ja lentokentän resurssia. Samat miehet auraavat talvella niin lentokenttää kuin kaupungin katuja. Ryanair lentää nykyään Lappeenrannasta Berliiniin, Milanon Bergamoon, Ateenaan ja Thessalonikiin. Toisaalta Helsinkiin Lappeenrannasta ei lentäen pääse. Lentokentän ostaminen oli Lappeenrannalle pakkorako, mikäli se mieli pitää kiinni minkäänlaisesta lentotoiminnasta. Reittilennot olivat loppuneet ja Finavia pisti lapun luukulle. Porissa tilanne on toinen. Toistaiseksi Finavia on suostunut ylläpitämään kenttää ilmailuopiston jatkuvan tarpeen vuoksi. Porin lentokentän ylläpitäminen maksaa arviolta noin kaksi miljoonaa euroa vuodessa sillä palvelutasolla, jota ilmailuopisto ja Helsingin reittiliikenne vaativat. Jos ylläpito olisi kaupungin harteilla, paljonko operaattoria pitäisi vielä erikseen tukea? Ei ehkä niin paljon kuin ennen, jos kentän kustannustaso olisi kilpailukykyinen. Juha Vasama (kok.) esitti jo pari vuotta sitten, että kaupunki hankkisi oman lentokoneen – entä lentokentän? Kysymys lentokentän omistuksesta ei ole akuutti, mutta sitä kannattaisi selvittää. Kaupungin omistus antaisi ainakin vahvat ohjat Porille.