Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Satakunta Tähtijutut Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Tältä näyttää onnellisten eläinten valtakunta

Kuvataide We be of one blood. Olga Krok P-galleriassa 14. huhtikuuta saakka. P-galleria on vielä sunnuntaihin saakka onnellisten eläinten valtakuntaa. Akryyli- ja öljyvärein teoksiin tuotu maalausaines ja satunnaiset keramiikkatyöt luovat Olga Krokin näyttelyn arkirealismista irronneelle kokonaisuudelle raamit. Rudyard Kiplingin (1865-1936) Viidakkokirjasta napattu näyttelynimi johdattaa katsojan taiteilijan syvään eläinsuhteeseen. Krokin yksilölliset eläinystävät näyttäytyvät teoksissa lempeän linssin läpi huumorin läikähdellessä taustalla. Pahnanpohjimmaiset possut, yksinäinen poro pastellitaustalla, katsojan hyväksyntää hiljaa anova ja laiskasti makoileva kala ottavat kaikki näyttelykävijän vastaan gallerian ensimmäisessä näyttelytilassa. Krokin taiteessa tuotantoeläimet, metsäneläimet ja kotieläimet ovat iloisesti sekaisin. Taiteilijan omakin lemmikki on töissä läsnä — kriitikkovierailulla pistäytyessäni myös taiteilijan itsensä kanssa näyttelyä päivystämässä. Anthropomorfismi, tai eläimen näkeminen ihmisenkaltaisena, on näyttelykävijälle monissa yhteyksissä tarjoiltu lähestymistapa teoksiin. Utuisen maalaustaustan korostama söpöistäminen, eläinhahmojen tiedostettu plaseeraaminen ja paikoitellen sarjakuvamaiselta tuntuva toteutus luonnehtivat kolmen viime vuoden aikana syntynyttä tuotantoa. Maalausten taso ja tyyli vaihtelevat katselmuksessa rajusti. Viimeistelemättömät työt ohittaa mielellään nopeasti keskittyäkseen kokonaisuuden helmiin. Värikkyys ja liike on vangittu akvarellipapukaijaan ja eksoottisiin kaloihin taidokkaasti. Nämä trooppisten vesien elävät jalokivet edustavat näyttelyn parhaimmistoa. Pelkkä keskittyminen vedenalaisiin eläimiin ja koristeelliseen keramiikkatähdistöön olisi riittänyt vakuuttamaan kyvykkyydestä ja tahtotilasta käsitellä eläintä teemana. Krokia näyttäisi esteettisten näkökulmien ohella motivoineen myös eläinten sosiaalisen aseman pohtiminen. Ihmisiä ei sydänlämpöisissä eläinkuvauksissa symbolismin sekasopalta vaikuttavan Uni -akryylityön ohella näy. Kuitenkin ihmisten olemassaolo vaikuttaa maailmassa väistämättä myös eläinten todellisuuteen. Ihmisyys väreilee Krokin taiteen taustalla koko ajan enemmän kasvavana uhkana kuin mahdollisuutena. Ihmiskäden liikkeestä ovat nämäkin maalaukset silti lähtöisin — samasta, joka ilmiselvästi myös silittää ja hellii. Herkkyys eläimen muodoille näyttää kosketuksen ohella syntyneen empatiasta. Tunteesta, jolle on nykymaailmassa rajaton tilaus myös ihmiseläintä ajatellen.