Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Koronakevät synnytti piikin rauta- ja puutarhakauppaan,  nämä tuotteet viedään nyt Satakunnassa käsistä – Tuomiset toteuttivat pitkäaikaisen haaveen ja Koivistot yllättyivät taimikaupoilla

Tiistai oli tähän mennessä kevään lämpimin päivä Satakunnassa. Se näkyi rautakauppojen pihoilla. Autoihin lastattiin multasäkkejä, lautakuormia ja kesäkukkia. Vilkas kauppapäivä ei ollut ainoa laatuaan, sillä poikkeuskeväänä rakennus- ja puutarhatuotteiden menekki on ollut suurta huonoista säistä huolimatta. Meri-Porissa asuvan Tuomisen perheen pihalle on tänä keväänä kohonnut uusi terassi. Perheen isä on ollut kolmen lapsen kanssa kotona ja nikkaroinut itse myös terassikalusteet. Susanna ja Iida Tuominen etsivät tiistaina terassille kesäkukkia. – Terassi oli sellainen juttu, jota oli pitkään suunniteltu. Kummasti aikaa sen tekemiselle löytyi nyt, kun lasten harrastuksiin kuskaaminen jäi, Susanna Tuominen kertoo. Samaan aikaan kun vaatekaupoissa on tuskailtu asiakasvirtojen katoamista, rautakaupoissa on hämmästelty nopeasti kasvanutta kysyntää. Rautakaupoilla menee nyt lujempaa kuin aikoihin. Valtakunnallisesti myynti kasvoi rakennus- ja sisustustarvikekauppa-alalla toimivien yhteisöjen ja elinkeinonharjoittajien yhdistys Rasi ry:n tilaston mukaan vuoden ensimmäisellä kvartaalilla 3,8 prosenttia. Sisustustarvikkeiden myynti kasvoi jopa 8 prosenttia. Porin Kodin Terran myymäläpäällikkö Jyrki Vanhatalo arvioi, että Kodin Terrassa myynti on kasvanut keväällä kymmeniä prosentteja verrattuna viime kevääseen. Hän nostaa ilmiön taustalle kaksi syytä. Ihmiset ovat nyt enemmän kotona ja mökillä ja haluavat parantaa viihtyvyyttä remontoimalla ja pihaa laittamalla. Lisäksi moni viettää kesän kotimaisemissa, jolloin matkusteluun käytetyt rahat jäävät remontointiin. Biolanin myynti- ja markkinointijohtaja Iikka Helin toteaa, että kotoilusta on tullut tänä keväänä pakon sanelema juttu. Oman pihan laittamisen kanssa ei enää kilpaile kovin moni asia, kun harrastukset ja tapahtumat on peruttu. Siksi remontoinnin ja puutarhanhoidon pariin ovat tänä keväänä löytäneet myös ne, jotka eivät aiemmin ole siihen ryhtyneet. Ilmiö on näkynyt myymälöiden asiakaspalveluissa. – Puhelimet ovat käyneet kuumina, kun ihmiset ovat kysyneet neuvoja, Kodin Terran Jyrki Vanhatalo kertoo. Biolan teetti keväällä kuluttajakyselyn, jonka vastaajista 56 prosenttia kertoi puutarhaharrastukseen käytetyn ajan lisääntyneen edellisvuosiin verrattuna. Kasvusta kielii myös se, että tänä keväänä menekki on ollut suurta erityisesti perustuotteiden kohdalla. – Perinteistä puutarhamultaa on mennyt edellisvuotta enemmän kaupaksi. Sellaiset ihmiset, jotka eivät ole harrastaneet aiemmin puutarhanhoitoa lähtevät sillä yleensä liikkeelle, Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula kertoo. Ulvilalaiset Tarja ja Jukka Koivisto olivat ahkeria pihan laittajia jo ennen koronaa. He nostelivat tiistaina auton peräkärryyn terassilautoja. Koivistot ovat konkreettisesti huomanneet, mihin kotoilu johtaa. Tarja Koivisto mylläsi viime viikolla mökin mansikkamaan ja aikoi ostaa siihen uudet taimet. Yllättäen ne olivat kaupoista loppu. – Kävin monessa paikassa ja missään ei ollut mansikan taimia. Mansikan taimien lisäksi tämän kevään hittituotteita ovat olleet kirsikka- ja päärynäpuut, joiden menekki yllätti Kodin Terran myymäläpäällikön täysin. Biolanin Riikka Kerttula kertoo, että lähiruoan ja omavaraisuuden arvostus näkyy ostoksissa. Samaan aikaan korona on pidentänyt tuotteiden toimitusaikoja. Kaikkiin kysyntäpiikkeihin ei ole pystytty reagoimaan nopeasti. – Varsinkin tuontitavaran kanssa on ollut tällä toimialalla ongelmia, Iikka Helin kertoo. Rautakaupoissa on tänä keväänä jouduttu myymään joidenkin tuotteiden kohdalla ei-oota, kun tuotteiden toimitusajat ovat viivästyneet ja tavarat viedään nopeasti käsistä. Porin K-Raudan kauppias Sami Saarikallio kertoo, että erityisesti pihakivien, terassilautojen ja grillien kysyntä on tänä keväänä yllättänyt. – Niitä on myyty ennätysmäärä. Myös ulkoporealtaat ovat käyneet kaupaksi. Saarikallion mukaan ulkoporealtaat ovat nousseet jopa suositummaksi kuin perinteiset paljut. Silti niilläkin riittää kysyntää. Kokemäenjoen varressa Sastamalassa kylpytynnyreitä valmistavan Kiramin myyntipäällikkö Kalle Pakkala kertoo, että myynti on kasvanut jopa 35 prosenttia edellisvuodesta. – Selkeästi siinä on jonkinlainen piikki, enkä usko, että tämä jää tähän. Meillä on keväällä otettu merkittävästi lisää väkeä töihin, Pakkala kertoo.