Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Arvio: Aarne Pelkosen äänenkäyttö oli huippuluokkaa konsertissa Porissa

Musiikki Matka kutsuu. Laulukonsertti. Aarne Pelkonen, baritoni ja Juho Alakärppä, piano. Teljän kirkon Suvi-illan sävelhartaus -konserttisarjan 4.8.–1.9. avauskonsertti. Aluksi sukeltaminen baritoni Aarne Pelkosen laulutaiteeseen vaikutti ”kielikylvyltä”, jossa kuulija mietti, millä kielellä lauletaan. Huolella valittu konsertin ohjelma vei kuulijan heti kohti syviä tunteita ja kaipuuta. Vaeltajan tuska ja eron kipupisteet löytyivät puhuttelevina saksan, ranskan, suomen ja ruotsinkielisistä lauluista. Laulut rytmittyivät mielenkiintoiseksi jatkumoksi, jossa kuulijaa hemmoteltiin tuon tuostakin suomenkielisillä lauluilla. Konserttikokonaisuus on jotain aivan uutta laulajien lavarepertuaarissa. Pääteemat olivat matka, lähteminen ja ero. Matkustaminen yhdistettiin mereen, aaltoihin ja ihmisen elämänkulkuun kohti viimeistä leposijaa. Konsertin mielenvire oli vakava. Surun maalailun katkaisi pirteästi Franz Schubertin reipas laulu Abschied (jäähyväiset). Juho Alakärpän soljuva ja monessa laulussa rytmikkään naseva pianismi laittoi rempseästi tuulta purjeisiin Gabriel Faurén lauluissa La mer rest infinie (meri on ääretön) ja Je me suis embarqué (olen noussut laivaan). Konsertti eteni komeasti taiteellisiin huipennuksiin. Faurén Olen noussut laivaan äänenmuodostuksen kiinteydessä oli sellainen. Franz Lisztin Über allen Gipfeln (vaeltajan yölaulu) kaarros sykähdytti tyynestä vuorten luontokuvauksesta säkeisiin ”odota, pian lepäät sinäkin” ylväänä kohti alistumista. Liszt-Goethe yhdistelmä soi vavahduttavana. Koko konsertin runot sävellettyinä olivat juuri sellaista ainesta, jossa sävelasut lisäsivät sanan voimaa sopusointuisen vahvasti. Vielä kerran pitää kiittää mainioista teosvalinnoista. Jean Sibeliuksen På verandan vid havet sanotaan riitasointisen (tritonus) paholaisen intervallin vuoksi kuvaavan säveltäjämestarin jumalsuhdetta. Juho Alakärpän yksiäänisesti alkanut alkusoitto johti Pelkosen baritonin virtaavaan imuun kohti aavistusta Jumalasta, laulun päätössanoihin. Pelkosen äänenkäyttö oli huippuluokkaa, Ainoastaan Beethovenin Jumalan kunnia luonnossa ei täysin istunut sävellajiin. Suomenkielisistä lauluista Ilmari Hannikaisen Rauha ja Oskar Merikannon Lauantai-ilta olivat taiteellisia huipennuksia. Aarne Pelkonen esiintyy myös Rauma Festivossa Polttopisteessä Outi Tarkiainen -konsertissa keskiviikkona 7.8. klo 18 Kulttuuritalo Posellissa Raumalla.