Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Rauma Festivon rohkea avaus: Mukaansatempaavia kansansävelmiä ja hypnoottisia tilasointeja

Musiikki Iloinen jälleennäkeminen. Folk + Beethoven klo 18 ja Anni Elif Quartet klo 21. Rauma Festivon (5. -7.8.) avauskonsertit Kulttuuritalo Posellissa ja striimattuna Rauma Festivon YouTube -kanavalla. Koronarajoitusten vapauduttua kesäfestivaalirintamalla kuultiin ja nähtiin rohkea avaus. Rauma Festivo toteutetaan tänä vuonna kolmipäiväisenä juhlana. Avauskonsertin teemana oli Folk + Beethoven. Alun kolmessa duossa liikuttiin kamarimusiikin ytimessä: Béla Bartókin Romanialaisia kansantansseja viululle ja pianolle, Manuel de Fallan Kuusi espanjalaista kansanlaulua sellolle ja pianolle ja Rebecca Clarken Kolme englantilaista laulua lauluäänelle ja viululle. Lavalle nousivat festivaalin taiteellinen johtaja Jan Söderblom (viulu), Lauri Kankkunen (sello), Charlotte Hellekant , mezzosopraano ja Anna Laakso (piano). Kansansävelmät ovat kulkeneet vuosisatoja suusta suuhun ja ovat näin suuren yleisön hyväksymiä. Tämä musiikin vetovoimaisuus tuli erinomaisesti esiin kaikissa kolmessa esityksessä. Bartókin hitaiden kansansävelmien kirpeys ja vauhdikkaiden rummuttava rytmikkyys sykähdyttivät Jan Söderblomin ja Anna Laakson duossa. Konserttiohjelman eteneminen osui vaikuttavuudessaan naulan kantaan. Lauri Kankkusen sello tarjosi heti espanjalaista hehkua täydestä sydämestä Manuel de Fallan lauluissa Anna Laakson eläytyessä vaihteleviin rytmeihin. Kansanmusiikin tilu-lilu -iloittelu pääsi rempseästi valloilleen Charlotte Hellekantin esittäessä Rebecca Clarken Kolme laulua . Söderblomin viulu soi välillä itsenäisen rouheasti ja komppaus oli piilotettu taidokkaasti muhkeaan satsiin. Chopinin Surumarssi soi viululta vitsikkäästi ja selkeästi ennakoiden. (Oli kysymys hiiren kuolemasta.) Konsertin lopuksi kuultiin vuoroin alkuosan muusikoita kvartettina, Ludwig van Beethovenin Skottilaisissa lauluissa op. 108 ja kansanmusiikkiyhtye Muuan-trio ( Rauno Junkkari , 2-rivinen haitari, ja huilut), Samuli Karjalainen (busuki-tyylinen luuttu, huilu ja bodhrán-rumpu) ja Kirsi Vinkki (viulu) soitti skottilaista ja irlantilaista kansanmusiikkia. Beethovenissa Charlotte Hellekantin mezzosopraano kohosi vahvana taivaallisiin sfääreihin. Soitintrio maalaili kauneutta, välillä Beethovenin äänenpainoin. Muuan-trio svengasi aidossa pelimannihengessä. Heittäytyminen musiikin vietäväksi tapahtui lopun jig- ja reel-tansseissa. Kamarimusiikin intiimiys laajeni avaruudellisiksi tilasoinneiksi Elif Quartetin ( Anni Elif Egecioglu , laulu, syntetisaattori ja sävellys), Sigurdur Rögnvaldsson (fender bass IV), Pauli Lyytinen , saksofoni, EWI, efektit ja rumpukone) ja Tuomas A. Turunen (piano ja syntetisaattori) konsertissa. Konsertin materiaali pohjautui vuonna 2017 äänitettyyn Edith-albumiin. Se sisältää Anni Elifin sävellyksiä Edith Södergranin runoihin. Tyylien kirjon ja improvisoinnin ansiosta kuultiin tuore versio, mikä huipentui Stormen -sävellyksessä äänivyöryyn. Anni Elifin vokaalinen laaja-alaisuus ja ilmaisuvoima häikäisivät, kuin myös Pauli Lyytisen virtuoosiset soolot yhdistettynä tuottamiinsa muihin efekteihin. Det främmande trädet sykähdytti, pääosin Rögnvaldssonin kitaran säestämänä. Tuomas A. Turusen piano myötäili aistikkaasti Animalisk hymn:ssä Elifin äänialan eri rekistereitä. Säveltäjän juuret Ruotsiin ilmenivät musiikissa kepeissä, jopa popahtavissa jaksoissa, jotka toisaalta kevensivät kuuntelukokemusta usein synkässä tekstissä. Tilaisuuden tunneskaala välittyy aika hyvin striimattuna, mutta yhteisöllisyys vei voiton live-esityksen spektaakkelissa.