Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Aurora Botnia näyttää mallia laivojen päästövähennyksissä – Raumalla rakennettava Wasalinen matkustaja-autolautta ladattava kaasu- ja sähköhybridi

Pohjanlahden Merenkurkun linjaliikenteeseen keväällä 2021 valmistuva Wasalinen matkustaja-autolautta näyttää esimerkkiä isojen alusten mahdollisuuksista vähentää haitallisia ja kasvihuoneilmiötä aiheuttavia päästöjä ilmakehään. Rauma Marine Constructions Oy:n (RMC) telakalla rakennettava Aurora Botnia on ensimmäinen Clean Design -luokkamerkin täyttävä alus. Varustamo on nostanut voimakkaasti esiin uuden laivansa ympäristöystävällisyyttä ja alhaisia päästöjä. Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg sanoo, että kymmenien prosenttien päästövähennysten lupaukselle tulee kyllä katetta. Varustamoyhtiön, RMC:n ja useiden laitealihankkijoiden yhteistyönä rakennettava on kuin nykyaikainen ladattava hybridi-auto. – Ympäristönäkökulma on esillä merkittävän tärkeänä, kun aloitimme laivasuunnittelun vuonna 2014, Ståhlberg sanoo. (Juttu jatkuu kuvan jälkeen) Vaasa-Uumaja -reittiliikenteeseen tulevan Aurora Botnian pääpolttoaineena on nesteytetty maakaasu (LNG), mutta se voi käyttää myös biokaasua (LBG). Aluksen neljän pääkoneen toimittajana on Wärtsilä. – Meillä on vireillä biokaasuprojekti ja odotamme saavamme sen käyttöömme viiden vuoden kuluessa. Ruotsissa Uumajan puolella biokaasun käyttö on myös valmistelussa, Ståhlberg. Satamamanöövereissä Aurora Botnia ajaa sähkökäytöllä, sillä laiva varustetaan maasähköllä ladattavalla akustolla. Ståhlbergin mukaan lataus vie vain 20 minuuttia ja akut saadaan täyteen satamakäyntien aikana. Aurora Botnia korvaa nykyisen Wasa Expressin, joka on perinteinen dieselkäyttöinen alus. Varustamoyhtiön laskelmien mukaan uusi alus puolittaa hiilidioksidipäästöt ja typpioksidipäästöt leikkautuvat 90 prosenttia. Rikkidioksidi- ja pienhiukkaspäästö vähenevät 99 prosenttia nykyisen aluksen päästöihin verrattuna. Merenkurkun linjan reittimatkan kaasupäästöt ilmaan leikkaantuvat nykyisestä noin 23 tonnista 11-12 tonniin. Biokaasulla on mahdollista saavuttaa alle 10 tonnin päästöt yhdensuuntaisella matkalla. Maailman ympäristöystävällisimmäks i mainostettu matkustaja-alus on myös tärkeä työnäyte telakkayhtiölle osaamisesta ja uuden teknologian soveltamisessa laivoihin, sanoo Rauma Marine Constructions Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa . Aurora Botniaan sovitetaan viimeisin tekniikka, jolla saavutetaan vaativin ympäristöluokitus. Aluksen kotimaisuusaste yltää noin 80 prosenttiin. Heinimaa toteaa laivateknologian kehitystyötä jatkettavan määrätietoisesti ja tästä yhtenä osoituksena on Aalto-yliopiston kanssa käynnistetty tutkimus- ja kehitysyhteistyö. Ensimmäisen Clean Design -luokitetun matkustajalaivan rakentaminen saavutti yhden etapin perinteisessä kölinlaskuseremoniassa. Laivan ensimmäinen lohko laskettiin rakennusaltaaseen, ja sen alle asetettiin Suomen ja Ruotsin kolikkorahoja onnenlanteiksi. Vesillelaskuvaiheeseen laivan on määrä valmistua ensi syksynä ja laiva luovutetaan tilaajalle keväällä 2021. Wasalinen aluksen työllistävä vaikutus on noin 800 henkilötyövuotta. RMC:n telakan henkilövahvuus on nousemassa kuluvan vuoden lopulla noin 1500 henkilöön, kun rakenteille tulee myös Tallink-varustamon matkustaja-autolautta. Valmistuu keväällä 2021 Vaasa-Uumaja -reitin päivittäiseen liikenteeseen. Pääasiallisena moottoripolttoaineena nesteytetty maakaasu (LNG), mahdollisuus käyttää myös biokaasua (LBG) sekä tarvittaessa dieselöljyä. Varustettu akuilla, jotka mahdollistavat satamamanööverit sähkökäytöllä. Laivassa on tilaa 800 matkustajalle ja lastikapasiteettia rekoille on 1500 kaistametriä. Pituus 150 metriä, leveys 26 metriä, syväys 6,1 metriä. Aluksen jääluokka on 1A Super. Liikennöi itsenäisesti varmistaa sen, että alus voi kulkea Merenkurkun haastavissa jääolosuhteissa mahdollisimman itsenäisesti. Matkustajahyttejä 68. Matkustaja- ja palvelutiloja kahdella kannella. Tilaajavarustamo Kvarken Linkin omistavat Uumajan kunta ja Vaasan kaupunki. Kunnat ovat aluksen rahoituksen takaajina. Autolautan hinta on noin 120 miljoonaa euroa, Työllistävä vaikutus Rauman telakalla noin 800 henkilötyövuotta.