Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Hädässä ei ole aikaa odottaa – soittojen määrä kriisipuhelimeen on noussut koronan aikaan valtavasti

Meri Suomisen kirjoitus (SK 6.9.) osui naulan kantaan. Kun henkilöllä on paha ahdistus tai paha itsetuhoisuuden tunne, tärkeätä olisi saada apu heti – eikä kahden viikon kuluttua. Itsetuhoisuus on usein ohimenevä tila, joka menee ohi, kun pääsee puhumaan. Kuuntelijan ei tarvitse olla psykiatri tai psykologi. Riittää, kun hän on tavallinen ihminen, joka jaksaa kuunnella ja myötäelää. Samoin ahdistuneisuuteen usein auttaa, kun saa kertoa ja puhua asiasta. Koronan aikana ahdistuneisuus ja itsetuhoisuuden tunne on lisääntynyt. Soittojen määrä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n ylläpitämässä Kriisipuhelimessa on lisääntynyt vuodessa 40 prosenttia. Soittoja on ollut 700–800 päivässä. Kuten Meri Suominen kirjoitti, kriisipuhelin on lähes aina varattu. Vain 200-300 soittoon päivässä ehditään vastata, tämäkin on 60 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Myös Satakunnan Mielenterveysseura Porissa osallistuu Mieli ry:n Kriisipuhelimeen. Me vastaamme keskimäärin 10–15 soittoon päivässä. Koska toimimme kokonaan vapaaehtoisvoimin, on puhelun hinta yhteiskunnalle meidän kohdallamme alle 2 euroa. Joka tapauksessa MIELI ry:n Kriisipuhelin on erittäin kustannustehokas toiminta. Se on matalan kynnyksen heti-apua, jos vastaajia on riittävästi. Kustannus verrattuna perusturvan tai erikoissairaanhoidon vastaanottoihin on olematon. Pertti Pale Satakunnan Mielenterveysseura ry Susanna Winter Kriisipuhelintoiminnan päällikkö, MIELI Suomen Mielenterveys ry