Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Entinen tutkimusalus Muikku hotelli- ja ravintolalaivaksi Raumalle - peräkannen lisärakennus jatkuvan ihmettelyn aiheena

Runsaat 50 vuotta sitten Raumalla Hollmingin telakalla Suomen valtiolle rakennettu merentutkimusalus Muikku palaa kotikaupunkiinsa, mutta uuteen käyttöön. Suojan sataman laituriin kiinnitetty laiva on menneen kesän aikana herättänyt runsasta kiinnostusta ja uteliaita kävijöitä aluksen vierellä. – On kyllä kuvattu ja kyselty paljon lisärakennusosasta, jota itsekin sanomme pömpeliksi, naurahtaa Tiina Ruiz Cardona . Perheyrityksen laivaprojekti on saanut myös some-julkisuutta netissä ja arvailuja mihin tarkoitukseen laivaa kunnostetaan ja muutetaan. Yrittäjäpariskunta Tiina ja Fabio José Ruiz Cardona ovat asettumassa pysyvästi aluksellaan Rauman satamaan. Muikku avautuu yleisölle hotellilaivana ja peräkannelle tulee kaksikerroksiseen lisärakennusosaan kahvila-ravintola. Tavoitteena on, että Muikku saataisiin vuoden loppuun mennessä avajaiskuntoon. Aluksen miehistöhytteihin tulee yhteensä 18 majoituspaikkaa. Kahden hengen hyttejä on seitsemän ja yhdessä on tilaa neljälle hengelle. Hotelliasiakkaiden käytettävissä ovat sauna sekä yhteinen olohuonetila. Ravintolaan tulee 30 asiakaspaikan lisäksi baari-kahviotila sekä terassit kannelle ja laiturille. (Juttu jatkuu kuvan jälkeen) Tutkimusalus Muikun yrittäjäpariskunta hankki noin puolitoista vuotta sitten luovuttuaan venealan yrityksestään Kemiönsaarella. Muikku oli tuolloin Helsingissä hotellilaivana, mutta kaupunki ei sallinut tilanpuutteen takia enää pysyvää laituripaikkaa Kolera-altaassa. Sen jälkeen alus oli tovin laiturissa Jätkäsaaressa. Uutta sijoituspaikkaa he ryhtyivät tähystämään Pohjanlahdelta. Tavoiteltu paikka Uudenkaupungin Pakkahuoneen rannasta peruuntui kaupungin vetäydyttyä hankkeesta, mutta Satakunnassa vastaanotto oli lämmin. Tiina Ruiz Cardona kertoo Rauman satamasta järjestyneen mutkitta oivallinen laituripaikka. Pori oli myös hyvin kiinnostunut hotellilaivahankkeesta, mutta jokisiltojen mataluus esti aluksen purjehduksen kaupungin keskustaan. – Laivan nostaminen ja kuljettaminen muutoin olisi ollut vaikeaa, Fabio José Ruiz Cardona lisää. Yrittäjäpariskunta tietää, että heidän laivanrakennusta on ihmetelty ja arvailtu aluksen kantavuutta, kun peräkannelle on noussut varsin mittava lisärakennus. Laivasta on poistettu nosturi- ja apuvenevarustus, ja lisärakennuksen kuorma on niitä kevyempi. Vakaus on näin varmistettu. Merellä Muikku ei tule purjehtimaan, sillä matkustajaliikenteen vaatimukset edellyttäisivät viranomaiskatsastusta sekä pysyvää miehitystä. Risteilyt esimerkiksi Rauman saaristossa eivät siis ole suunnitelmissa. Rakennettu F.W. Hollming Oy:n telakalla Raumalla 1966. Suomen ympäristökeskuksen käytössä merentutkimusaluksena vuoteen 2017 ja sen jälkeen yksityisomistuksessa. Pituus 27,7 metriä, leveys 6,9 metriä ja syväys 2,1 metriä.