Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Pirkkalan lentoturman pienkonetyypistä löytyi tutkinnassa onnettomuusuhka – ohjaajalla oli suuri mahdollisuus painaa väärää poljinta

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi Tampere-Pirkkalan lentoasemalla 31. heinäkuuta lento-onnettomuudessa tuhoutuneen pienkoneen teknisen tutkinnan. Onnettomuuden tutkinta jatkuu vielä muilta osin. Yksinlennolla ollut lento-oppilas menetti Evektor-Aerotechnik EV97 Eurostar -tyyppisen ultrakevyen lentokoneen hallinnan lentoonlähdön aikana ja kuoli onnettomuudessa. Kahdet polkimet aiheuttavat onnettomuusuhan Suomessa on rekisterissä vastaavia sarjavalmisteisia koneita on 32 kappaletta. Tutkinnan perusteella lentokoneessa ei ollut teknistä vikaa, mutta lentokonetyypissä EV-97 havaittiin onnettomuusuhan aiheuttavat kahdet rinnakkaiset polkimet. Rinnakkaiset polkimet sijaitsevat onnettomuustutkintakeskuksen mukaan hyvin lähellä toisiaan, ja näin ohjaajalla on suuri erehtymisen vaara. – Keskimmäisten poljinten välissä ei ole mitään. Jos ottaa luontevan istuma-asennon vasemmalla paikalla yksin, niin on suuri vaara, että jalka menee oikean paikan vasemmalle polkimelle. Ja jos painaa väärä poljinta, kone käyttäytyy aivan kummallisesti, Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo. Ongelma koskee Nurmen mukaan vain kyseistä konetyyppiä, joka ei ole enää tuotannossa. – Sitä korvaavissa malleissa tätä ongelmaa ei näyttäisi olevan. Suosituksena pakollinen muutostyö Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Tsekin tasavallan harrasteilmailuliitto laatii konetyyppiä koskevan pakollisen määräyksen muutostyöstä, joka estää ohjaajaa tahattomasti käyttämästä viereisiä sivuperäsinpolkimia. – Heti nyt kun tämä on julkaistu, niin Suomen liikenne- ja viestintävirasto varmasti tarttuu tähän ja katsoo Suomen perään. Harrasteilmailuliitto voi velvoittaa valmistajaa Tsekin tasavallassa. Onnettomuustutkintakeskus päätyy antamaan onnettomuusuhkailmoituksia kesken tutkinnan vain 1–2 kertaa vuodessa. –Jos on tieto, mikä pitää kiireellisesti saattaa eteenpäin, niin silloin ei pidä odottaa tutkinnan päättymiseen asti. Useimmat onnettomuusuhkailmoituksista ovat kansallisia, mutta tässä on omana mausteena se, että tästä tulee kansainvälinen suositus. Ongelma on joka paikassa, mihin koneita on myyty, Nurmi kertoo. Turman tutkinta jatkuu vielä viikkoja. Tutkinnassa tarkastellaan vielä itse onnettomuustapahtumaa, pelastustoimia ja myös koulutusjärjestelmää, koska menehtynyt oli lento-oppilas.