Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Paavolla on maailman pienin auto – osti sen aikoinaan 500 markalla, nyt arvo jopa 160 000 euroa

Virallisesti Peel P50:n korimalli on 1-ovinen coupé. Se yksi ovi on auton vasemmalla puolella ja aukeaa kaapparimaisesti päinvastaiseen suuntaan kuin tavallinen sivuovi. Pyöriä on edessä kaksi ja takana yksi. Mitat ovat hellyttävät: Pituutta 134, korkeutta 100 ja leveyttä 99 senttimetriä. Peel P50 on siis todellinen kääpiöauto. Tällä hetkellä Suomessa myytävistä pienimmän kokoluokan eli niin sanotun A-segmentin autoista tunnetuin lienee Fiat 500. Peel P50:een verrattuna 3,54 metriä pitkä, 1,63 metriä leveä ja 1,49 metriä korkea pikku-Fiatkin on suorastaan limusiini. Kun Fiatissa matkustaa mennen tullen kaksi aikuista edessä ja kaksi pientä lasta takana, on Peel P50 tarkoitettu vain yhdelle aikuiselle. Ja sen yhdenkin aikuisen ahtautuminen ratin taakse käy tukalasti, jos pituutta on yli 180 senttimetriä. Peel P50 suunniteltiinkin 1960-luvun kaupunkiautoksi ja sitä mainostettiin sloganilla "yksi aikuinen ja ostoskassi". Suomen ainoa Keravalainen Paavo Kesti, 70, säilyttää autoaan Suomen Kääpiöautoyhdistyksen tallissa Järvenpäässä. Yhdistyksen jäsenillä on jos jonkinlaista kulkupeliä: ainoa rajoitus on, ettei konepellin alla saa olla enempää kuin 700 kuutioita. Kestin Peel P50:n kaksitahtisen bensiinimoottorin kuutiotilavuus on 49 kuutiosenttimetriä. Tehoa pienestä myllystä löytyy vaatimattomat 4,2 hevosvoimaa. Kestin Peel P50 on Suomen ainoa ja Wikipedian mukaan sekin on rekisteröity kevytmoottoripyöräksi. Koko maailmassa näitä alkuperäisiä Peel P50 -kääpiöautoja on tiettävästi jäljellä enää 27. Vuosina 1962–1965 niitä valmistettiin Mansaarilla noin 50 kappaletta. Oman autonsa Kesti hankki vuonna 1986, mutta hän on ajanut sillä itse korkeintaan vain muutamia kilometrejä. – Siitäkin on aikaa. Taitaa olla aika erilainen kulkuväline kuin oma arkiautoni Ford Focus, Kesti hymyilee. Kallis hankinta se ei ollut. – Olin silloin vielä töissä merillä laivan konepäällikkönä. Työkaverin veli oli ostanut juuri talon, jossa oli asunut vanhoja ihmisiä ja tämä auto oli jäänyt latoon mätänemään. Työkaverin veljenpoika halusi veneeseen perämoottorin ja rahoitti sen tästä autosta maksamillani 500 markalla. Kaikenlaistahan sitä tulee ostettua. Auto tuli minulle VR:n kuljetuksella suoraan kotiini Keravalle, Kesti muistelee. Jopa 160 000 euron auto Jos Kesti nyt päättäisi myydä kääpiöautonsa, hän kuittaisi siitä melko mukavan tilin. Nykyrahaksi muutettuna hän maksoi Peelistään 163 euroa. – Tällaiseen alkupään sarjan vehkeeseen eivät riitä edes emännän kultasormus ja muutama muu arvometalli siihen mukaan. Tästä saisi mennen tulleen nyt maksaa ainakin 50 000 euroa. Eli kyllä tästä täytyy pitää hyvää huolta, Suomen Kääpiöautoyhdistyksen aktiivin ja tallipäällikkö Arto Miettinen sanoo. Sothebyn huutokaupassa Peel P50 meni kaupaksi vuonna 2016 huikeasti 176 000 dollarilla, eli noin 160 000 eurolla. Peel P50:tä huomattavasti tunnetumpia kääpiöautoja Suomessakin ovat muun muassa BMW Isetta, Messerschmitt ja Goggomobil. – Itsekin muistan hämärästi nähneeni nuorena Messerchmittin tai muun kääpiöauton kotikylän raitilla, Kesti sanoo. Tällaiseen alkupään sarjan vehkeeseen eivät riitä edes emännän kultasormus ja muutama muu arvometalli siihen mukaan. Huoltoa Kestin Peel P50 ei ole tarvinnut, kun ei sillä ole juuri ajettukaan. – Lähinnä kääpiöautokerholaiset ovat käyttäneet sitä joissain yleisötilaisuuksia. Itse jouduin korjaamaan ainoastaan oven silloin, kun auto tuotiin minulle. Videoesittelyssä Paavo Kestin Peel P50. Pakittaminen hartiavoimin Peel P50:n kori on lasikuitua ja auto painaa vain 59 kiloa, joten kaksi miestä pystyy hartiavoimin kantamaan sen tallista ulos. Vaihteita eteenpäin on kolme. – Pakittaminen hoituu täältä peräpäästä kahvaa nostamalla, Miettinen esittelee. Aikoinaan kaksitahtisten itäsaksalaisten Wartburgien ja Trabantien omistajat muistavat hyvin, kuinka kaksitahtibensalla käyvän auton auton polttoainetankkiin piti lisätä öljyä liukastusaineeksi. Normaaleissa nelitahtimoottoreissa on erillinen moottoriöljy, joka vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti. Kaksitahtimoottorissa sen sijaan öljyä palaa moottorissa polttoaineen mukana koko ajan moottorin käydessä. Käyttäjän siis on huolehdittava öljyn lisäämisestä säännöllisesti. Pakittaminen hoituu peräpäästä kahvaa nostamalla. Vuonna 1963 Peel P50 vietiin julkisuustempauksena Englannin korkeimman rakennuksen, 158 metriä korkean Blackpool-tornin huipulle hissillä ja ajettiin näköalaparvekkeelle. USA:ssa se puolestaan esiteltiin yleisölle yleisötapahtumassa lokakuussa 1963 niin, että suosittu brittiläinen viihdyttäjä kuoriutui esille pakkaukseen suljetun auton sisältä. Uusi tuleminen 2010 Uudelleen maailmanmaineeseen Peel P50 nousi Top Gear -autoiluohjelman myötä vuonna 2008. Ohjelman tähti Jeremy Clarkson kurvaili Peel P50:llä pitkin BBC:n toimistokäytäviä ja sai auton mahtumaan jopa tavalliseen henkilöhissiin. Maailman pienimmäksi autoksi tuotettaan mainostava Peel Engineering Company toi harvinaisen kääpiöauton uudelleen tuotantoon neljänä maantiekelpoisena versiona vuonna 2010. Tosin enää Peel P50:n tuotanto ei ole Mansaarella, vaan Sutton-in-Ashfieldissä Englannissa. Ulkoisesti auto on hyvin samanlainen kuin Kestin alkuperäinenkin auto: sillä on samat mitat ja paino. Ohjaus, voimansiirto ja jousitus ovat kuitenkin erilaiset, samoin uudessa Peelissä on täysin toimiva ja lain vaatima peruutuusvaihde. 49-kuutioiset bensamoottorit ovat myös nelitahtisia ja Peeliä saa myös sähköisenä versiona. Kauppakassi jalkoväliin Mansaarella Irlanninmeressä Irlannin ja Ison-Britannian saarten välissä Peel P50:n alkuperäinen tarkoitus oli palvella alle sadantuhannen asukkaan kauppakassina. Pinta-alaltaan pienen saaren kapeilla teillä ruuhka-aikaan Peel P50:llä asiointi kauppaan ja kotiin hoituikin näppärästi. – Kyytiin mahtuu juuri ja juuri kauppakassi jalkoväliin, Miettinen naurahtaa. Vaikka tehoja on vain 4,2 hevosvoimaa, niin tämän alkuperäisen Peel P50:n huippunopeudeksi ilmoitetaan 60 kilometriä tunnissa. – Top Gear -jaksossa ne mittasivat uudella samanlaisella huippunopeudeksi muistaakseni 68 kilometriä tunnissa. Ja tämän vanhemman auton moottori kiertää vieläkin ärhäkämmin, joten tällä saattaisi päästä lujempaakin, Miettinen arvelee. Tosin Miettinen itse on uskaltanut ajaa Peelillä vain 25 kilometrin tuntivauhtia. – Ajoin tällä laitteella yli kymmenen vuotta sitten pommisuojassa noin 150 metrin suoralla noin 25 kilometrin tuntivauhdilla, lujempaa en uskaltanut, hän naurahtaa. Kestin kääpiöautosta kertoi ensin sanomalehti Keski-Uusimaa .