Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Autokaupassa jatkui laskeva trendi, mutta uskoa nousuun löytyy – ”Niin paljon menee kuin toimittamaan vain pystytään”

Viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin reilut 114 000 uutta henkilöautoa. Kokonaismäärä on 5,2 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2018. Satakunnassa luvut ovat koko maahan verrattuna vieläkin huonompia. Henkilöautoja rekisteröitiin lähes 10 prosenttia vähemmän ja kaikkia autoja yhteensä tasan 10 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2018. Myynnin määrä ei täysin vastaa ensirekisteröintien määrää, sillä osa kaupoista realisoituu vasta tämän vuoden puolella, jolloin myös rekisteröinti tapahtuu. – Vaikka sitä heittoa vähän onkin, niin kyllä se myynti melko lailla käsikädessä rekisteröintien kanssa menee. Ei myynti missään lennossa ollut viime vuoden loppupuolellakaan, AutoPalinin myyntijohtaja Timo Hokkanen kertoo. Käyttöauto Porin myyntipäällikkö Harri Malmi kertoo, että heillä luvut saattavat heittää hieman enemmän. – Jonkin verran on tehty sellaista kauppaa, joka realisoituu vasta tämän vuoden puolella. Viime vuonna kauppa kävi kokonaisuudessaan suhteellisen hyvin. Uusien autojen kysynnän hiipumiselle edellisvuoteen verrattuna löytyy jonkin verran selityksiä. Esimerkiksi vuonna 2018 tammi-elokuun aikana toteutetun romutuspalkkion turvin hankittiin lähes 7 000 uutta vähäpäästöistä autoa. Myös käytettynä maahantuotujen autojen määrän kasvun jatkuminen vuonna 2019 heijastui osaltaan uusien autojen kysyntään. Vuonna 2019 autoja tuotiin arviolta 46 000 kappaletta, kun keskimäärin lukema on ollut viime vuosikymmenellä noin 30 000 per vuosi. Automarkkinaan ovat myös vaikuttaneet vaiheittain voimaan astuneet uudet pakokaasusäädökset ja pakokaasujen mittausmenetelmän muutokset. Pelkästään vuonna 2019 voimaan astui viisi päästömittauksia tarkentavaa säädöstä, muun muassa liikenteessä tehtävää RDE-mittausta koskeva säädös. Lainsäädäntömuutosten vuoksi automerkit ovat tehneet mallimuutoksia, joista johtuen autojen saatavuus on ollut rajallista ja toimitusajat pidempiä. – Asiakkaita tämä ei ole tuntunut haittaavan, sillä he tietävät jo ostaessaan sen, että uutta joutuu odottamaan. Malttavat odotella, Malmi kertoo. Erityisen pitkiä toimitusaikoja on etenkin täyssähköautoilla, joiden kiinnostavuus on lähtenyt odotetusti nousuun. – Sähkö ja varsinkin hybridit ovat olleet koko ajan nousussa. Esimerkiksi Volvolla viime vuonna myydyistä 35 prosenttia oli hybridi-moottorillisia ja tänä vuonna menee jo varmasti lähelle 50 prosenttia, Hokkanen ennakoi. Käyttöauton Malmi kertoo, että kysyntää on lähes yli äyräiden. – Niin paljon, kuin vain suinkin toimittamaan pystytään ja melkein enemmänkin. Sehän on tietysti positiivinen ongelma, kun ei liian pitkään jatku. Satakunnan pienet ensirekisteröintiluvut heijastelevat myös henkilöautojen keski-ikään. Maakunnan henkilöautokannan keski-ikä oli vuonna 2018 13,3 vuotta. Vuoden 2018 tilaston mukaan vanhimmilla henkilöautoilla ajetaan Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa (14,0 vuotta). Nuorimmat autot löytyvät Uudeltamaalta (9,9 vuotta). Jotta autokanta nuorenisi, niin uusien autojen kaupan pitäisi piristyä. Uskoa alalla tähän riittää. – Ennustaisin, että jo nyt kuluvana vuonna kauppa kääntyy plussalle, Hokkanen sanoo. Kommentti Uutta ostavan pulmapäivät Jos nyt marssisin autokauppaan ostamaan uutta henkilöautoa, niin ensin todennäköisesti raapisin hetken päätäni ja sen jälkeen olisi täysin sormi suussa. Ai miksi? En todellakaan tietäisi, mitä hankkisin. Bensiini, diesel, hybridi, täyssähkö ja vielä kaasu. Vaihtoehtoja riittää. Tavanomaisella autonostajalle uuden peltilehmän hankinta on iso päätös, jota on syytä harkita tarkkaan. Sähköautojen kehitys etenee sitä tahtia, että en välttämättä lähtisi ostamaan sellaista nyt. Jos kaikki tekniikka on kolmen vuoden kuluttua jo niin vanhaa, että jälleenmyyntiarvoa ei ole. Entäs sitten polttomoottori? Nehän voivat olla vaikka kiellettyjä jo muutamien vuosien kuluttua. Kaasu ja hybridi kuulostavat hihasta vedetyllä mutu-tuntumalla parhailta, mutta ei kai tällaista päätöstä nyt mutulla tehdä? Liian vaikeaa. Parempi on hankkia maltillisesti ajettu muutaman vuoden vanha bensamoottorinen. Tai pysyä vaan vanhassa.