Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Vanhempainyhdistykset vastaavat: Vanhemmat ovat edelleen parhaat asiantuntijat koulu-uudistuksessa

Porin koulujen vanhempainyhdistykset eivät allekirjoita Kaarisillan koululaisen Arttu Lindqvistin kolumnissaan ( SK 20.3.) esiin tuomia näkemyksiä, että pikkukoulujen lakkauttamisen on hyvä asia. Vanhempainyhdistykset vastustavat hyvin toimivien terveiden ja kohtuullisen kokoisten koulujen lakkauttamista ja korvaamista jättikouluilla. Lakkautuslistalla olevien koulujen oppilasmäärä vaihtelee 30-300 oppilaan välillä, joten kaikki koulut eivät edes ole pieniä sanan varsinaisessa merkityksessä. Kirjoittajan oma yhtenäiskoulu, Kaarisillan koulu, on maltillisen kokoinen 500 oppilaan koulu, ei siis järin paljon suurempi kuin suurimmat lakkautuslistalla oleva yksiköt. Vastustamme Kohtamäen ehdottamia 600–1000 oppilaan jättikouluja. Haluamme pitää omat järkevän kokoiset terveet ja hyvin toimivat koulumme. Mistä kaikki alkoi? Lue Arttu Lindqvistin keskustelua herättänyt kolumni tästä: Pikkukoulujen lakkauttaminen on hyvä asia –isompi koulu on lapselle parempi kasvualusta PISA-tutkimusten tulokset eivät tue Porin kaupungin opetusyksikön näkemystä suurten kouluyksiköiden toimivuudesta. Sitran rahoittamassa suuressa tutkimusprojektissa Koulu, syrjäytyminen ja sosiaalinen pääoma (2007) todettiin, että vaikka oppimistulokset paranivat koulun oppilasmäärän kasvaessa, erittäin suurissa, yli 600 tai 700 oppilaan yksiköissä taso alkoi laskea ja hyvin ja heikosti pärjäävien ero voimistua. Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan yli 600 oppilaan kouluissa keskiarvot alkavat tutkimuksen mukaan taas laskea. Liika tungos vie veronsa. Jättikouluissa myös erot hyvien ja huonojen oppilaiden välillä kasvavat. Huomiotta ei voi jättää myöskään palveluverkkouudistuksen vaikutuksia kaupungin laita-alueiden lasten koulupäivän pituuteen, kun koulumatkojen pituudet pienemmissä kylissä karkaavat kohtuuttomiksi ja päivän pituus hipoo aikuisen täyttä työpäivää. Heidän kohdallaan uudistus siirtää lasten vapaa-aikaa harrastusten ja liikunnan parista bussin penkille vedoten koulujen ikään, huonokuntoisuuteen ja lapsimäärien vähenemiseen. Jos opetus keskitetään muutamiin isoihin yksiköihin, vaikuttaa se Porin asumiskulttuuriin. Tällöin lapsiperheet eivät halua enää muuttaa alueille, joista koulut on lopetettu ja palvelut viety pois. Verkossa joku totesi, että Pori taitaa olla Suomen ainut kaupunki, jossa asunnot halpenevat merelle päin mentäessä. Kouluverkkouudistus on paljon isompi asia, kuin se että on tarjolla enemmän koulupsykologeja, kuraattoreja ja harrastusmahdollisuuksia. Varsinkin kun pelkona on se, että rahat on tuhlattu uusiin seiniin ja sen vuoksi täytyy säästää juuri näistä edellä mainituista palveluista. Vaikka jokaisesta lapsesta ei aina siltä tunnu, me vanhemmat olemme edelleen lapsiperhearjen parhaita asiantuntijoita ja varmasti ajamassa lasten etuja. Iiris Jokinen, Tuorsniemen koulun vanhempainyhdistyksen hallituksen jäsen sekä Ahlaisten, Enäjärven, Herttuan, Kalaholman, Kankaan koulun, Ruosniemen, Söörmarkun, Toejoen, Tuorsniemen ja Uudenkoiviston vanhempainyhdistykset sekä Koivulan koulun vanhempaintoimikunta