Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Rauman henkilöjunaliikenne vielä mutkien takana – uuden asemaseisakkeen suunnitelma sai kannustusta

Väyläviraston laatima alustava suunnitelma Rauman asemaseisakkeen perustamisesta ja rakentamisesta on saanut ymmärrettävästi puoltajia pääteasemapaikkakunnalta. Mikäli henkilöjunaliikenne vielä joskus elvytetään Rauma–Kokemäki -radalle, tulee seisake todennäköisesti kaupungin keskustaan kauppakeskus Prisman naapuriksi. Seisakkeen luonnossuunnitelmat olivat kesäkuussa ratalain mukaisesti julkisesti kommentoitavana. Väylävirasto on laatinut seisakesuunnitelman yhteistyössä Rauman kaupungin kanssa. Henkilöjunaliikennettä varten on kaavailtu pituudeltaan 120 metrin laituria. Kevyenliikenteen yhteydet järjestyvät seisakkeelle pienin järjestelyin Leikarin marketalueen väyliltä sekä liityntäliikenne- ja paikoitusjärjestelyt radan ja valtatie 12:n pohjoispuolelta. Projektipäällikkö Kaisa Kauhanen Väylävirastosta kertoo luonnossuunnitelmasta saapuneen kolmisenkymmentä kannanottoa. Pääosa niistä on Raumalta ja enin osa niistä on puoltavia ja kannustavia. – Palaute oli hyvin positiivista. Junaliikennettä ja seisaketta todella toivotaan Raumalle, Kauhanen sanoo. Ratalain ja muiden säädösten nojalla luonnossuunnitelma olisi tullut esitellä julkisessa yleisötilaisuudessa, mutta koronaepidemian rajoitusten vuoksi ratasuunnitelma oli poikkeuksellisesti kansalaisten arvioitavana ja kommentoitavana verkkoversiona. Ratalaissa on säädetty tarkka ja monipolvinen menettely uuden junaliikenteen ja rataverkon muutosten suunnittelusta. Kaisa Kauhanen kertoo, että Rauma seisakkeesta esitellään tulevana syksynä virallinen suunnitelma, joka tulee ajallaan virallisesti käsittelyyn ja lausuntojen antamista varten. – Suunnitelmassa on huomioitava rakennettavuus, toimivuus ja turvallisuus, Kauhanen toteaa. Rauman keskustan alueella seisakkeen sijoituspaikkavaihtoehtoja on niukasti, sillä keskeisen sijainnin lisäksi vaaditaan riittävän pituista suoraa ja kaltevuudeltaan vähäistä raideosuutta. Säädösten mukainen raidejakso on siis Rauman Prisman kohdalla. (Juttu jatkuu kuvan jälkeen) Henkilöjunaliikenteen uudelleen käynnistämistä ei ratkaista asemaseisakkeen rakentamisella, johon on kaavailtu myös Rauman kaupungin osallistumista. Väyläviraston luonnossuunnitelman mukaan seisakkeen investointikustannukset ovat noin 800 000 euroa. Projektipäällikkö Kaisa Kauhanen tähdentää, että ratasuunnitelma on kuitenkin tehtävä ja hyväksyttävänä ennen liikenteen aloittamista. Rauman kaupunki on yhteistyössä Satakuntaliiton ja muiden kanssa vuosia valmistellut erilaisin selvityksin henkilöjunaliikenteen elvyttämistä. Keväällä valmistuneen konsulttiselvityksen mukaan junaliikenne saattaisi houkutella vuosittain 70 000–125 000 matkustajaa vuosittain. Vaikka junaliikenne on yleisessä myötätuulessa, Rauman–Kokemäen -matkustajaliikenne ei ole mahdollista ilman valtion tukea. Rauman kaupungin liikennepäällikkö Risto Peltonen sanoo kaupungin ensisijaisena tavoitteena olevan henkilöjunaliikenteen saamisen liikenne- ja viestintäministeriön osto- ja velvoiteliikenteen tukiverkostoon. Toiveena on näin menetellen saada VR liikenteenharjoittajaksi. Ministeriö tiedotti jo helmikuussa käynnistävänsä neuvottelut uudesta henkilöjunaliikenteen palvelujen ostosopimuksesta vuoden 2020 jälkeen. Nykyinen sopimus umpeutuu joulukuussa. Vuosittain valtio on käyttänyt noin 30 miljoonaa euroa kaupallisesti kannattamattoman liikenteen tukemiseen. Raumalla ja Satakunnalla on nyt tiukka edunvalvonnan paikka Rauman radan henkilöjunaliikenteen puolesta. – Varmaankin kaikki tukea tähän asti saaneet haluavat jatkoa ja todennäköisesti vielä joitakin lisävuoroja, Risto Peltonen ennustaa.