Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Sote-uudistusyrityksissä on ollut tarkoitus parantaa ihmisten lähipalveluita ja hallita kustannusten nousua – on käynyt päinvastaisesti

Nykymenolla kuntien järjestämät sote-lähipalvelut rapautuvat ja loppuvat, kun rahat tuhlataan maakuntakeskusten sairaalainvestointeihin ja ylikapasiteettiin. Sairaanhoitopiireiltä puuttuu todelliset isännät. Niillä on lakisääteinen oikeus laskuttaa jäsenkuntia mielensä mukaan. Ne eivät ota lainkaan huomioon, että asukasmäärät vähenevät joka vuosi maakunnissa, samoin asiakkaat käyttävät myös yksityisiä palveluita ja saavat valita keskussairaalan, mihin haluavat mennä esimerkiksi leikkauksiin. Miksei kova talousmies Juha Sipiläkään uskaltanut pääministerinä puuttua sairaanhoitopiirien järjettömään tuhlailuun kuntien rahoilla? Hänen pääministerikaudellaan tilanne suorastaan villiintyi. Sairaanhoitopiirien johtajat käynnistivät valtavat investoinnit, vaikka Sipilän hallitus sääti niitä vastaan lain, joilla uudet investoinnit piti kieltää sote-valmistelun ajaksi. Saman hallituksen vastuuministerit Rehula/Saarikko antoivat kuitenkin käsittämättömästi poikkeusluvat noin 15 suurinvestoinnille. Lähes jokaiseen Suomen maakuntakeskukseen alettiin rakentaa uutta sairaalaa, vaikka maakuntien keskussairaalat olivat ennestään erinomaisessa kunnossa, vain erikoislääkäreistä niissä on huutava pula. Siihen pulaan eivät uudet seinät toki tuo helpotusta. Sipilän sote-uudistus kaatui ja investointimiljardit (4–5 miljardia euroa) kaatuvat nyt kuntakentän jo luhistuneille harteille. Sama meno jatkuu, ensi töikseen Antti Rinteen hallitus myönsi poikkeuslupia uusille sairaalainvestoinneille. Erikoissairaanhoidon menot ovat noin 25 prosenttia kuntien kokonaismenoista. Niiden jatkuva paisuttaminen on syy pienten kuntien talouden raunioitumiseen. Erikoissairaanhoidon vaativat operaatiot ja hoidot tulee keskittää viiteen yliopistosairaalaan. Niihinkin on rakennettu valtava kapasiteetti. Samoin laaja päivystys voi vain toteutua yliopistollisissa sairaaloissa. Muille keskussairaaloille tulee määrätä työnjako, niiden osaaminen huomioiden. Nyt ne kaikki yrittävät kilpailla yliopistollisten keskussairaaloiden kanssa ja tekevät valtavia virheinvestointeja. Investoinnit aiheuttavat rakentamismiljardien lisäksi uusia pysyviä lisäkustannuksia maakuntiin. Sote-uudistusyrityksissä on ollut tarkoitus parantaa ihmisten lähipalveluita ja hallita kustannusten nousua. On käynyt päinvastaisesti. Kirjoittaja on maakuntaneuvos Huittisista.