Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Rauma Festivo -arvio: Helsinki Percussion Ensemble tunnelmoi sielunmessun hartautta ja lumosi yleisön sähäkällä rytmiikalla

Musiikki Japanin kautta. Kamarimusiikkikonsertti 8.8. Eurajoen Kustaa Aadolfin kirkossa. Rauma Festivo 6. -10.8. Lyömäsoitintaiteilija Kazutaka Moritan kiidättää neljää kapulaa marimban ”koskettimilla” sielunmessun hartaudella. Japanilainen Minoru Miki (k. 2011) osoittaa teoksella Marimba Spiritual (1983 -84) myötätuntoa Etiopian nälänhädän uhreille. Afrikan hätä toi säveltäjän mieleen hänen omat kokemuksensa nälästä toisen maailmansodan lopussa. Suomen Radion Sinfoniaorkesterin jäsenistä koostuva Helsinki Percussion Ensemble otti rohkean askeleen ja tuli ensimmäisen kerran konsertoimaan Helsingin ulkopuolelle Rauma Festivon perinteiseen Eurajoen konserttiin. RSO on soittajistoltaan kovasti kansainvälistynyt. Yhtyessä soittivat Moritanin lisäksi espanjalaistaustainen Xavi Castello Arandigan sekä suomalaiset Jani Niinimäki ja Walter Witickin . Kauniin melodisesti soiva aloitus jatkui virkeänä rummutuksena, jonka eloisassa rytmiikassa on aineksia Chichibun alueen perinteisestä festivaalirummutuksesta, neljän miehen voimin. Padoilla, kellopelillä ja muilla vermeillä otettiin musiikista mittaa sähäkästi ja väliajalle tultaessa yleisö oli aivan haltioissaan. Toru Takemitsulta (1930-1996) kuultiin kolme teosta. Reetta Kataja loihti viulullaan Distance de feé (Keijun etäisyys 1951) -teoksessa hienostuneen atmosfäärin. Kirill Kozlovski n pianon kanssa kontrasteihin tuli mehevyyttä. Kozlovski ja Samuli Peltonen (sello) esittivät teoksen Orion (1984). Pitkään pannassa olleet siirtymät liu’uttaen säveleltä toiselle kuuluivat tekstuuriin Peltosen hehkuttaessa riipaisevia melodiankulkuja. ”Uusista” soittotavoista kuultiin flyygelin kielten näppäilyjä. Huilisti Jenny Villanen teoksessa Voice soolohuilulle (1971) sukelsi Disneyn satumaailmaan, jossa virtuoosisen satsin lomassa piti vielä puhuen ja äännellen, välillä yhtä aikaa, etsiä kontaktia: Kuka siellä? Puhu haamu, kuka ikinä oletkin (kielinä ranska ja englanti). Jenny Villanen tarjosi kuulijalle jännittävän kokemuksen taiturillisella soitollaan. Magnus Lindbergin teoksissa riehuttiin kuin säveltäjän Sturm und Drang -paineissa. Trio on sävelletty klarinetille, sellolle ja pianolle ja duo Steamboat Bill Junior ilman pianoa. Lauri Sallisen klarinetti taipui moneen. Aina ei aivan kaikki kuulunut möyryävän pianon alta. Myrsky- ja kiihkokauden tunnelmat veivät ajatukset alle 40-vuotiaaseen säveltäjään. Vuonna 2008 sävelletty teos on 50-vuotistuotantoa. Steamboat-duossa (1990) virtuoosisuus kukoisti. Romanttiset piirteet kummassakin teoksessa loivat suvantopaikkoja ja täsmälliset sisääntulot soittimelta toiselle samaan sävelkorkeuteen sykähdyttivät. Jani Niinimäen sävellyksessä Ivalo (2017) lyömäsoitinyhtyeelle Arandiganin vibrafoni ja Niinimäen kellopeli, Moritanin putkikelloja unohtamatta, pitivät upeasti huolta melodisuudesta. Witickin rytmitti värikkäillä iskuilla ja Niinimäen noitarumpu lisäsi teokseen Lapin taikaa.