Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

”Ettekö te maalaistollot saa kuoppaa lanattua” – Porin Kellahdella odotetaan kauhulla tuhansien eurojen laskua, joka seuraisi tienhoidon lakkauttamisesta

Porin Kellahdella kytee kapinaliike. Kaupunki suunnittelee jättävänsä kyläläisille tärkeän läpikulkuväylän hoidon asukkaiden niskoille. Kyse on osa isompaa uudistusta, jossa Pori lopettaisi useamman yksityistien ylläpidon ja tilalle tulisi tiekuntia. Asia on valmisteltu vuoden päivät kaikessa hiljaisuudessa ja se tuli kellahtelaisille ilmi vahingossa ja sattumalta. Kyläyhdistyksen puheenjohtaja Viliina Välimäki ja sihteeri Katarina Viitanen kertovat, että teknisen toimialan virkakunnalta ei ole liiemmin herunut ymmärrystä – Jos kaksi viikkoa soittaa ja valittaa kuopista, niin sitten tuodaan nyrkin kokoisia kivenmurikoita, jotka puhkovat auton renkaat. Se on suoraan sanottuna veetuilua. – Eräs virkamies sanoi suoraan, ettekö te maalaistollot saa kuoppaa lanattua, kun teillä kerran on niin hyvä yhteishenki, Välimäki sanoo. Tuhansien eurojen lisälasku Välimäki kertoo, että aikoinaan, kun Peittoon teollisuuskaatopaikkaa ja tuulimyllyjä suunniteltiin, silloinen apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus (kok.) lupaili korvaukseksi muun muassa katuvaloja ja asfalttia. – Alueen kiinteistöverojen pitäisi näkyä edes jossain. Pelkät tuulivoimalat tuottavat vuodessa ainakin 300 000 euroa. Olisi aika pieni panostus täyttää edes kuopat tiessä, Välimäki sanoo. Pari vuotta sitten kyläyhdistys aktivoitui kyselemään lupausten perään ja jätti asiasta kuntalaisaloitteen. Mitään ei kuulunut, vaikka aloitteet tulisi käsitellä kohtuullisessa ajassa. Viitanen ja Välimäki ryhtyivät selvittämään asiaa. Teknisen toimialan virkamiesten kanssa pidetyssä palaverissa kävi ilmi, että Porin kaupunki suunnittelee uudistavansa käytäntöjä siten, että 80 prosentista kaupungin alueella sijaitsevista yksityisteistä loppuu ylöspito. Hinta paikallisille olisi kova. Esimerkiksi Kellahden kylätien peruskorjauksen hinnaksi on arvioitu 700 000 euroa ja sen varrella asuu 20 ihmistä. Uudistuksen jälkeen he voisivat hakea vuosittain tukea kunnossapitoon, joka olisi maksimissaan 38 prosenttia kuluista. Kyläyhdistys vetoaa asiassa siihen, että teiden ylläpidosta on aikanaan sovittu Ahlaisten ja Porin kuntaliitoksen yhteydessä vuonna 1972. Sopimuksen liitteitä ei vain ole vielä löytynyt kaupungin arkistosta. – Nämä ovat läpikuluteitä, eikä kenenkään omia pihateitä. Liikennettä mitattiin hiljaisenakin aikana 320 autoa kahdessa vuorokaudessa. Ei säästötavoitetta Kaikkiaan Porin alueella on noin 100 kilometriä yksityistietä, jotka Porin kaupunki hoitaa. Teknisen toimialan johtaja Marko Kilpeläinen on aikaisemmin vahvistanut, että nyt valmisteilla olevan esityksen mukaan osa yksityisteistä jäisi ilman kunnossapitoa. Kilpeläisen mukaan uudistuksella säästettäisiin jonkin verran, mutta varsinaista säästötavoitetta ei ole asetettu. Hänen mukaansa kyse on pikemminkin käytäntöjen uudistamisesta ja asukkaiden yhdenvertaisen kohtelun varmistamisesta. Infrayksikön päällikkö Markku Koppelomäki sanoo, että vielä ei tiedetä, mitkä tiet olisivat jäämässä ilman hoitoa. Hän on vielä vaitonainen, koska päätöksiä ei ole tehty ja asia herättää intohimoja. – Me olemme keränneet listaa siitä, mitkä tiet ylipäänsä ovat meidän hoidossa. Tämä asia on virkamiesvalmistelussa ja yritämme edistää sitä kevään aikana, Koppelomäki sanoo. ”Tämä on tosi väsyttävää” Viitasen ja Välimäen mielestä puheet yhdenvertaisesta kohtelusta on hevonpuppua. Molemmat ovat syntyperäisiä Kellahtelaisia, käyneet muualla opiskelemassa ja muuttaneet sitten puolisoineen takaisin maalle. Sinä aikana jo valmiiksi vähäisiä palveluita on heikennetty muun muassa linja-autovuoroja karsimalla. – Olisi hienoa, jos meidät nähtäisiin mahdollisuutena. Nyt meitä ei ole mainittu edes kaupunginosaluettelossa, Viitanen sanoo. Viitanen on asunut välissä muun muassa Saksassa Hampurissa. Suurkaupungin työmatkoihin verrattuna 20 minuuttia Porin keskustaan ei tunnu juuri miltään. – Meitä ihmetyttää se, että tänne investoidaan ja perheet rakentavat koteja, mutta onko Porin kaupungin tarkoitus, että tästä tehdään iso läjitysalue. Mekin olemme miettineet talon laajentamista, mutta sitä miettii, olisiko kuitenkin viisaampaa lähteä Luvialle, Viitanen sanoo. Talkooväen voimin Kellahtelaiset ovat itse kunnostaneet vanhaa kansakoulua kyläläisten kokoontumispaikaksi. Entisessä jumppasalissa pidetään nyt esimerkiksi joogatunteja. Vaikka yhteishenkeä piisaa, niin yhteydenpito kaupungintalolle on Viitasen mielestä uuvuttavaa. Häntä harmittaa sekin, että kaupunki ei ole edes kysynyt ely-keskukselta, voisiko valtio ottaa tiet hoitaakseen. – Kaikista niistä asioista, mitkä kaupungissa hoituvat automaattisesti, joutuu täällä tappelemaan. Jatkuvasti pitää vahtia ja lukea teknisen lautakunnan listoja. Tämä on tosi väsyttävää, Viitanen sanoo.