Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Liian kirkkaat ajovalot häikäisevät – poliisit voisivat ratsata autojen valot

Aika moni ja yhä useampi meistä on kokenut saman. Autolla ajaessa, kun vähintään kymmenen autoa perä perään tulee vastaan, niin ainakin kahdella niistä valot häikäisevät niin voimakkaasti, että se haittaa omaa ajamista, kun ei pysty näkemään koko kenttää ja ajorataa kunnolla. Katsastuskonttorissa tarkistetaan myös valot kerran vuodessa, mutta riittääkö se? Monessa autossa on mahdollisuus itse säätää valoja ja niiden asentoa ja siten niiden valaisualueen tila muuttuu. Myös lamppujen valinta vaikuttaa asiaan. Saadessani joskus viime vuosituhannella isäni auton käyttöön, totesin, että sen valot eivät olleet kaksiset, joten vaihdoin lamput. Sain vanhojen lamppujen tilalle uudet, joissa oli leveä näyttö. Ne siis näyttivät edellisiä paremmin myös tien reunoja ja Alajärven matkalla metsässä vältyimme tämän ominaisuuden ansiosta hirvikolarilta. Poliisit voisivat mielestäni ratsioita järjestäessään nykyistä enemmän kiinnittää huomiota auton valoihin ja niiden suuntaukseen ja häikäisevyyteen. Niinpä niin, suurin vastuu on tietysti auton valmistajalla, joilla tulisi olla vastuu valaisimien kaikista ominaisuuksista. Liikenteessä on tällaisen talven aikana kuitenkin pimeää, ehkä vieläkin pimeämpää, kuin lumisena talvena ja toivoa sopisi, että sekä kävelijät, että pyöräilijät sen myös huomioisivat. Ei ole helppo huomioida mustassa puvussa lujaa pyöräilevää henkilöä, jolle itselle riittää niin sanotut katuvalot, mutta ketä autoilijan on melkein mahdoton havainnoida ennen kuin hän on auton omissa valoissa. Olen kuullut muutaman nuoren ajokoulussa juuri harjoittelevan kertovan, että auton rattiin istumisen jälkeen, hän on huomannut polkupyörän valot ja myös pinnavalot tarpeellisiksi. Muiden tiellä liikkuvien näkyvyyteen ja siitä paremmin huolehtimiseen on ehdotettu mahdollisuutta sakottaa niitä polkupyöräilijöitä, jotka ajavat ilman valoja. Voi olla, että se hieman vaikuttaisi ja siten parantaisi tilannetta ennen autokoulua. Muutamissa autoissa nykyisin oleva mahdollisuus ajaa niin, että takavalot eivät ole lainkaan päällä, on turhaa säästämistä, joka luo nykyliikenteeseen lisää varatekijöitä, jota ei todella kaivata. Toivotaan, että kevätaurinko vähitellen parantaa tilannetta myös liikenteessä. Raimo Soukki Pori