Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Lauri Heinonen ”leimaa” edellä ajavan oven eturenkaallaan – porilainen ajoi toisen SM-kultansa, vaikka kausi oli päättyä jo elokuussa, katso tallenne mestaruusajoista

Vaihdelaatikko hajosi kahdesti. Moottori hajosi kerran. Tukivarsi katkesi kerran. Kausi päättyi SM-kultaan. Porilaisen driftingtaitajan Lauri Heinosen kilpailukausi oli lyhyt, se alkoi elokuussa ja päättyi lokakuussa, mutta tapahtumia mahtui koko vuoden täydeltä. Vaikeat vaiheet saivat kultaisen kruunun lauantaina Honkajoella, kun Heinonen ajoi toisen kerran urallaan Suomen mestariksi. Heinosen ensimmäinen SM-kulta tuli kaksi vuotta sitten. – Tämä tuntui jopa paremmalta kuin ensimmäinen mestaruus. Niin vaikea kausi oli. Nyt olin myös ajamiseeni tyytyväinen, Heinonen sanoi. Katso tallenne Heinosen voitosta: Tiukkaa sovittelua Kun Heinosen Nissan SX200 -autoon asennettu moottori hajosi 22. elokuuta Seinäjoella, kuljettaja tukijoukkoineen uskoi kauden olevan ohi. Ensimmäinen este jatkolle oli se, ettei sopivia koneita juuri ole Suomessa tarjolla. Heinosen Nissanissa murisi Dodgen Nascar-moottori. Toinen este oli hinta. Sivuluisuautojen moottorin hinta on noin 10 000 euroa. Sellaista rahaa porilaisen budjetissa ei ollut. Yhtäkkiä alkoi tapahtua. Heinosen fanit ja yhteistyökumppanit tulivat apuun. Rahat löytyivät ja kuin ihmeen kaupalla löytyi nopeasti myös moottori. Kone hajosi lauantaina. Jo maanantaina Heinonen sai tilalle toisen Dodgen Nascar-moottorin. – Kaikissa Nascar-moottoreissa on samat perustat, mutta jokainen tekee niihin omia muutoksiaan. Tosi tiukasti jouduimme sovittelemaan moottoria, Heinonen, 28, kertoo. Heinosen tiimi ei säästellyt työtunteja. Torstaina kaikki oli kuitenkin valmiina ja edessä oli matka Latviaan Pohjois-Euroopan NEZ-sarjan osakilpailuun. Siellä auton tukivarsi katkesi välierävaiheessa. Heinonen ajoi viime vuonna NEZ-sarjassa toiseksi. Latvian-kilpailun jälkeen tämän vuoden sarjan piti jatkua syyskuussa Virossa. Koronatilanne paheni, ja NEZ-sarja päätettiin keskeyttää. Sekin oli lopulta onni. Viron-kilpailu olisi ollut samaan aikaan Jurvan Botniaringillä ajetun SM-osakilpailun kanssa. Heinonen olisi priorisoinut eurokisan edelle, joten viimeisetkin SM-mahdollisuudet olisivat käytännössä menneet, koska takana olivat pisteitä vieneet kytkin- ja moottoririkot. Heinonen lähti Jurvaan. Auto toimi kuin unelma. Kuljettaja oli vireessä. Vaikka porilainen voitti jo kaksi vuotta sitten SM-kultaa, vasta Botniaringillä hän ajoi uransa ensimmäisen SM-osakilpailuvoiton. Toinen tuli sitten Honkajoella. – Viimeiseen kisaan lähdin 50 pisteen takamatkalta. Mahdollisuudet tuntuivat aika olemattomilta, Heinonen myöntää. – Minulla oli myös tuuria, kun pahimmat kilpailijat jäivät top 8-vaiheeseen. Kun pääsin finaalin, olin laskelmien perusteella jo varmistanut mestaruuden pisteen erolla. Finaalissa sainkin vain nautiskella. Eturenkaan jälki Porilainen suunnittelee ajavansa myös ensi kaudella NEZ- ja SM-sarjaa. Hänen mielensä halajaisi lajin eurooppalaiseen huippusarjaan Drift Mastersiin, mutta se vaatisi paljon kiertämistä ympäri maanosaa. Siihen Heinonen Drift Teamin resurssit eivät kuljettajan mukaan vielä riitä. Taidot kenties riittäisivät. Perheensä omistamassa hautaustoimistossa työskentelevän Heinosen ensimmäinen mestaruus tuli hänen kolmannella drifting-kaudellaan. Nykyään hän kokee olevansa selvästi parempi kuljettaja kuin kaksi vuotta sitten. Kun driftingissä ajetaan pareittain, välillä pitää ajaa etummaista, välillä takimmaista autoa. – Edellä ajamisessa minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa, mutta perässä ajamisessa olen kehittynyt. Siitä se näyttävyys tulee. – Driftingissä saa osua, mutta toisen ajolinjaan ei saa vaikuttaa. Olen jo saanut eturenkaan jälkeä edellä menevän oveen, Heinonen herkuttelee. Japanista lähtöisin oleva moottoriurheilulaji. Kehitys alkoi 1970-luvulla, mutta vasta 2000-luvulla driftingistä tuli kilpailumuoto. Suomeen drifting tuli 2000-luvulla. Driftingissä pyritään ajamaan sivuluisussa mahdollisimman suuressa kulmassa koko radan leveyttä hyödyntäen niin suurella nopeudella kuin mahdollista. Auto ei saa suoristua suorituksen aikana. Drifting on arvostelulaji, jossa tuomarit arvioivat niin luistokulmaa, ajolinjaa kuin nopeutta. Autot ovat takavetoisia. Turvamääräykset ovat tiukat, ja maksimirenkaanleveys on 265 millimetriä, mutta muuten säännöt ovat varsin vapaat. Kun autoa saa kehittää mahdollisimman tehokkaiksi, ei olekaan harvinaista, että pienissä japanilaisissa kilpureissa on amerikkalaisia V8-moottoreita. Satakunnassa driftingiä voi ajaa Honkajoella Pesämäen radalla.