Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Sihteereiden ammattiosaaminen koituu potilaan eduksi

Ilari Tapio pohti sunnuntaina 11.8.2019 pääkirjoituksessaan ammattitaitoisten sihteereiden vähenemistä työpaikoilta. Samaa asiaa käsittelivät mielipidekirjoituksessaan Helsingin Sanomissa 17.6.2019 Lääkäriliiton puheenjohtaja Samuli Saarni sekä tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä pohtiessaan perusterveydenhuollossa sekä erikoissairaanhoidossa työnjakoon liittyviä ongelmia. Kehittyvä digitalisaatio ja sähköinen asiointi terveydenhuollossa on hyvä asia. Se mahdollistaa tiedon reaaliaikaisen saannin eri ammattiryhmille ja koituu potilaan eduksi. Kyselyjen mukaan lääkärin ja sairaanhoitajan työajasta miltei puolet kuluu erilaisten tietoteknisten asioiden hoitamiseen ja kaikki tämä aika on poissa siitä, mihin he ovat saaneet koulutuksensa, eli potilaan hoidosta. Osan näistä tehtävistä ovat osastonsihteerit aiemmin hoitaneet. Terveydenhuollossa työskennellään usein moniammatillisesti, esimerkiksi lääkäri–sairaanhoitaja -työparina. Tämä on osoittautunut kustannustehokkaaksi ja potilaan parhaaksi. Aivan liian usein unohdetaan terveydenhuollon toimistotyöhön koulutuksensa saaneen osastonsihteerin työpanos. Monissa terveydenhuollon organisaatioissa on vähennetty osastonsihteereitä. Sihteerin työt kuten esimerkiksi laskutusta koskevien tietojen tallentaminen sekä tilastointi, on usein siirretty enemmän ja enemmän lääkäreiden ja sairaanhoitajien tehtäväksi. Ammattitaitoisen osastonsihteerin hyvin ja tehokkaasti hoitama terveydenhuollon toimistotyö sekä reaaliaikaisen tiedon kerääminen, käsittely ja jakaminen helpottavat lääkärin sekä sairaanhoitajan potilas- ja hoitotyötä. Osastonsihteerin työpanos on myös taloudellisesti huokeampi vaihtoehto näiden toimintojen hoitamisessa kuin lääkärin tai sairaanhoitajan. Kirjoittajat ovat Terveydenhuollon Sihteerit ry:n hallituksen jäseniä.