Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Suomen S-ryhmä investoi Viroon supermarket-ketjun – Tavoittelee kymmenen prosentin markkinaosuutta ruokakaupasta

Suomalainen S-ryhmä tavoittelee markkinaosuuden kasvua Viron kilpailluilla ruokakaupan markkinoilla. S-ryhmä on päättänyt investoida Viroon 20 miljoonaa euroa kymmenen supermarketin ketjuun. Myös Viron vanhoja Prismoja uudistetaan ja valikoimaa laajennetaan. S-ryhmä perusti Viroon Prisma Peremarketin vuonna 2000. Ketjulla on Tallinnassa, Tartossa ja Narvassa yhteensä kahdeksan Prisma hypermarketia ja yksi supermarket. Liikevaihtoa kertyi viime vuonna 173 miljoonaa euroa ja työntekijöitä on 800. Operatiivinen tulos oli 1,2 miljoonaa euroa. Virossa toimii viisi suurta päivittäistavarakaupan ketjua, joista neljä on S-ryhmän ketjua suurempia. Suurin on osuustoiminnallinen Coop. Prisma Peremarketin markkinaosuus Virossa vuonna 2018 oli 6,7 prosenttia. Prisma Peremarketin toimitusjohtajan Jussi Nummelinin mukaan ketju tavoittelee uusilla investoineilla tässä vaiheessa noin kymmenen prosentin markkinaosuutta Viron ruokakaupasta. Prisma-ketju sai viikonvaihteessa näkyvyyttä Tallinnassa, kun Rocca al Mare -ostoskeskukseen avattiin koko Baltian suurin hypermarket, jossa on pinta-alaa kaikkiaan 12 500 neliötä ja tarjolla yhteensä 70 000 tuotetta. Laajennuksen yhteydessä Prisman valikoimiin tulivat muun muassa rakennustarvikkeet ja kodinkoneet. Käyttötavaroiden osuus uudistetun Prisman valikoimista on jo kaksi kolmasosaa. Ensin Tallinnan alueelle Kymmenen Prisma-supermarketin ketju syntyy Viroon neljän seuraavan vuoden aikana. Nummelinin mukaan ensin supermarketit tulevat Tallinnan alueelle, mutta ketju katsoo avoimesti myös muita paikkakuntia. Ainakin 50 kauppapaikkaa Tallinnassa on jo käyty läpi. Uuden ketjun ideana on se, että Prisman kanta-asiakkaat saavat ketjun palvelut myös läheltä, eikä ainoastaan isoista hypermarketeista. Supermarketien pinta-alat ovat 1 000-3 000 neliötä. Ensimmäinen Prisma-supermarket avattiin Tallinnan vanhaan kaupunkiin loppukesästä. Viron ruokakaupan kilpailu kiristyy entisestään ensi vuonna, kun saksalainen Lidl tulee Tallinnan markkinoille. – Jotakin siirtymää tulee varmasti olemaan, Nummelin arvioi. Nummelinin mukaan Prisma on pärjännyt hyvin Viron ruokakorivertailuissa, joissa ketju on ollut 1.-3. sijalla. Alkoholin myynti kasvanut S-ryhmä on suuri suomalaisten elintarvikkeiden viejä. Viroon ja Venäjälle vietiin viime vuoden aikana suomalaista ruokaa yhteensä 40 miljoonan euron arvosta. Venäjällä Prismoja on 15. S-ryhmän ruokakauppa on Venäjällä tappiollista, mutta Virossa kannattavaa. Viroon vietyjen suomalaistuotteiden kärjessä ovat Fazerin suklaa, Pauligin kahvi ja Linkosuon leipomon tuotteet. Venäjälle viedään eniten Pandan ja Fazerin makeisia ja Fincrispin hapankorppuja. Alkoholin myynti on Viron päivittäistavarakaupassa jälleen kasvussa. Viro teki tänä vuonna täyskäännöksen alkoholiverotuksessaan ja laski alkoholiveroa. Verojen korotusten vuoksi virolaiset hakivat juomia runsaasti Latviasta, jossa alkoholi on halvempaa. Viron Prismoissa alkoholin myynti on kasvanut tänä vuonna kahdeksan prosenttia. Päivittäistavarakauppa ja autokauppa ovat kasvaneet Virossa vuoden 2019 alusta 4 prosentin vauhtia. Viron päivittäistavarakaupassa on huomattavasti enemmän kilpailua kuin Suomessa, jossa kauppa on keskittynyt pääosin S-ryhmälle ja K-ryhmälle. Virossa toimii viisi suurta päivittäistavarakaupan ketjua. Suurin ruokakauppias Virossa on osuustoiminnallinen Coop, jonka markkinaosuus on 22,7 prosenttia. Toiseksi suurin on liettualainen Maxima, jonka markkinaosuus on 18,7 prosenttia. Kolmantena on virolainen ketju Selver 17,7 prosentin markkinaosuudella. Neljäntenä on ruotsalaisen Ican omistama Rimi-ketju 14,6 prosentin markkinaosuudella. Viidentenä on suomalaisen S-ryhmän Prisma-ketju 6,7 prosentin markkinaosuudella. Saksalainen Lidl on tulossa Viron markkinoille vuoden 2020 aikana.