Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Kahdeksanvuotiaan polkupyörä rusentui bussin renkaan alle – Rehtori tarttui asiaan rivakasti: ”Tapaus osoittaa, ettei koulualue ole niin turvallinen kuin se voisi olla”

Kahdeksanvuotias lähti Kankaanpään Kangasmetsän koulusta kotiin polkupyörällä. Kotimatka päättyi hetkeä myöhemmin koulukeskuksen viereisen paikoitusalueen reunaan. Lapsi oli jäädä linja-auton alle ylitettyään paikoitusalueen. Suojatien reunassa odottaneen koululaisen pelasti nopea reagointi. Hän hyppäsi pyörän selästä ja ehti pois bussin alta. Pyörä jäi linja-auton takarenkaan alle. Koululainen palasi kouluun, josta soitettiin hätäkeskukseen, sitä kautta tilanne meni myös poliisin tietoon. Poliisi tavoitti linja-auton kuljettajan puhelimella, hän oli ehtinyt ajamaan jo Poriin asti. Kuljettaja ei ollut huomannut koko tapausta. Koululainen oli linja-auton kääntyessä jäänyt "kuolleeseen kulmaan". Tapahtumapaikka on ahdas risteys, missä pitkällä linja-autolla on hankala kääntyä. Tilanteessa auton perä "leikkasi" leveämmältä kuin suojatien reunassa ylitysvuoroaan odottanut pieni koululainen osasi aavistaa. Tällä kertaa selvittiin säikähdyksellä ja vahingot jäivät yhteen polkupyörään, mikä romuttui rytäkässä täysin. Kangasmetsän koulun rehtori Kari Kähkönen kertoo tarttuneensa asiaan sen vaativalla vakavuudella. Yhtään onnettomuutta tai läheltä piti -tilannetta ei pitäisi sattua koulumatkan aikana. Laki määrää, että koulumatkan pitää olla turvallinen. – Tilanteen jälkeen otin kaikki koulun oppilaat ja opettajat koolle ja kerroin tapahtuneesta. Kertasimme koulun ja lähialueen liikenneturvallisuusasiat yhdessä. Vaaranpaikkoja löytyy, mutta valistamalla pystymme estämään tämänkaltaisia tapauksia. Liikenteen seassa ei koskaan voi olla liian varovainen, varsinkin kun kyse on pienistä koululaisista, mitkä eivät aina näy isojen autojen ohjaamoihin samalla tavalla kuin aikuiset, kertoo Kähkönen. Kähkönen antoi kaikille opettajille käskyn käydä koulun alueen vaaranpaikat luokkien kanssa läpi niin sanotulla liikennekävelyllä. – Opettajat kiertävät oppilaiden kanssa paikoissa, missä liikkuessa pitää olla erityisen tarkkaavainen. Tällä tavoin asia jää parhaiten pienten koululaisten mieleen. Rehtori kertoi tapauksesta myös koululaisten vanhemmille Wilma-viestillä. Viestissä hän kehotti vanhempia keskustelemaan lasten kanssa liikenneturvallisuudesta. – Liikenneturvallisuuskasvatus onnistuu parhaiten yhteistyössä kodin ja koulun kanssa. Koulussa asioita käsitellään ja valistetaan oppilaita, mutta myös kotona asiaa on syytä käsitellä. Kähkösen mukaan koulu pystyy ohjaamaan lasten liikennekäyttäytymistä tiettyyn pisteeseen asti. – Moni kysyy, kieltääkö koulu ekaluokkalaisia tulemasta pyörällä kouluun. Emme suosittele sitä, mutta emme voi sitä myöskään kieltää. Tässä asiassa lapset ovat erilaisia. Toiset ovat jo kokeneita pyöräilijöitä, jotka osaavat ajaa myös liikenteen seassa, kun taas toiset voivat olla pyörän kanssa liikkuessa täysin aloittelijoita. Kotona nämä asiat tiedetään koulua paremmin. – Sama koskee pyöräilykypärän käyttöä. Koulu ei voi pakottaa hankkimaan pyöräilykypärää. Koulun järjestämille pyöräretkille saa lainaksi kypärän ja sen käyttö on turvallisuuden takia pakollista, mutta koulumatkapyöräilyyn kypärän käyttöä emme voi pakottaa. Koulukeskuksen paikoitusalue toimii samalla paikkana, mihin autoilevat vanhemmat tuovat lapsensa kouluun. Myös busseilla ja takseilla liikkuvat koululaiset tuodaan samalle alueelle. Läheltä piti -tilanteen jälkeen Kähkönen otti yhteyttä esimieheensä ja pyysi kaupungin liikenneturvallisuusryhmän kokoontumista. – Koulukeskuksen paikoitusalueelle on tehty turvallisuutta lisääviä parannuksia, mutta tämä tapaus osoittaa, että alue ei ole niin turvallinen kuin se parhaassa tapauksessa voisi olla. Pitäisi miettiä, onko esimerkiksi isojen linja-autojen pakko tulla koulukeskukselle asti. Voisivatko koululaiset nousta bussista jo ennen tätä vaarallista pullonkaulaa, jolloin isojen autojen ei tarvitsisi ajaa tänne asti? Kaahailevat nuoret aiheuttivat aiemmin vaaratilanteita koulun alueella. – Mopoikään ehtineet yläkoululaiset pojat ja läheiseltä Sataedun toimipisteeltä autoilla liikkuneet opiskelijat ajoivat paikoitusalueella ja sen läheisyydessä rallia. Se on kuitenkin rauhoittunut viime vuosina. En tiedä johtuuko se siitä, että valistus on mennyt perille, vai siitä että nykynuoriso on aiempaa fiksumpaa. Myös aiemmin ongelmia aiheuttanut traktoriralli on viime vuosina rauhoittunut. ”Tämä tapaus osoittaa, että alue ei ole niin turvallinen kuin se parhaassa tapauksessa voisi olla.” Tiistaina 1. lokakuuta Kankaanpään koulukeskuksen paikoitusalueen reunalla 8-vuotias koululainen oli jäädä linja-auton alle. Tilanne sattui Kangasmoisionkadun ja Niementien risteyksessä. Linja-auton kuljettaja ei huomannut tapausta, vaan asia paljastui hänelle vasta kun poliisi otti yhteyttä. Koulukeskuksessa toimii hieman alle 400 oppilaan Pohjanlinnan koulu, minkä oppilaat ovat yläkouluikäisiä sekä noin 200 oppilaan Kangasmetsän koulu, minkä oppilaat ovat alakouluikäisiä. Koulukeskuksen paikoitusalue toimii myös oppilaiden saattoliikenteen paikkana. Liikennettä lisää entisestään välittömässä läheisyydessä sijaitseva Petäjäisen päiväkoti, missä on noin 150 lasta. Koulupäivän aikana alueella liikkuu satoja autoja, joista osa on isoja linja-autoja. Koulutien turvallisuutta pyritään edistämään paitsi liikennejärjestelyin, myös jatkuvalla valistuksella.