Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Porin satama hyötyi halvasta öljystä – ”Pori on muuttunut vientisatamasta tuontisatamaksi”

Porin Satama Oy:n viime vuoden tunnusluvut eivät olleet hyviä. Yhtiön liikevaihto laski ja tilikauden tulos painui lähes puoli miljoonaa euroa tappiolle. Kuluva kevät ei kovin paljon raikkaampia tuulia puhallellut. Mäntyluodon satamakenttä on kovin tyhjillään ja Venäjältä tullut transitohiililiikenne Tahkoluodon satamasta on toistaiseksi pysähtynyt. Sataman kenttiä mittailee nyt kuitenkin mies, joka haluaa kaivaa esiin myös hyviäkin uutisia. – On totta, että hiilikuljetukset ovat olleet keväästä lähtien pysähdyksissä, mutta öljyn halpa hinta on tuonut samaan aikaan runsaasti polttoaineliikennettä, sanoo vasta kuukauden pestissään ollut satamayhtiön uusi toimitusjohtaja Vesa Mäkilä . Halpaa öljyä on tuotu satamaan ja varastoitu nyt niin paljon kuin mahdollista. Tahkoluotoon sitä mahtuu, sillä maanpäällisten säiliöiden lisäksi on otettu uudelleen käyttöön Tahkoluodon Polttoöljy Oy:n entinen kalliovarasto, jonka kokonaistilavuus on noin 308 000 kuutiota. Sataman tammi-toukokuun liikennelistat paljastavat oudon tilanteen. On kuin numerot olisivat kokonaan vaihtaneet paikkaa. – Liiketoiminnassa on viime vuoteen nähden tapahtunut sellainen käänne, että Pori on muuttunut vientisatamasta tuontisatamaksi. Transitohiilen paluusta ei ole vielä tietoa, mutta se voisi kääntää luvut taas kokonaan toisin päin. – Porissa muutokset voivat olla hyvinkin nopeita, sillä satamiin ei ole reittiliikennettä, vaan tilanne elää päivittäin Mäkilä luottaa siihen, että pysyvämpi käänne voi hyvinkin tapahtua. – Sataman ensimmäiset neljä kuukautta olivat kieltämättä heikkoja, mutta käänne parempaan suuntaan alkoi toukokuussa ja on ulottunut myös kesäkuuhun. Porin kaupunki ja sen satama ovat kokeneet viime vuosina kovia. Ehkä tuskallisin tapahtuma oli nykyisen Venatorin pigmenttitehtaan palo, joka johti omistajien ilmoitukseen tehtaan tuotannon asteittaisesta lopettamisesta. Porissa on kuitenkin lujaa tulevaisuudenuskoa, josta uusi satamayhtiön toimitusjohtaja on silmin nähden ylpeä. – Operaattori Rauanheimon bulk-terminaalihanke on valmistumassa tänä vuonna. Niin ikään saadaan valmiiksi Tahkoluodon ratapihahanke, joka mahdollistaa jopa 700 metriä pitkien junien käsittelyn. Kallonlahteen rakennetaan lähivuosien aikana kokonaan uusi satamalaituri, joka nostaa 12-metriä syvän väylän ulottuville kaksi uutta laituripaikkaa. Samalla satamaan saadaan uutta terminaalitilaa sekä mahdollisesti uusi ro-ro-laituri. Toinen toteutettava hanke on Tahkoluodon öljy- ja kemikaalisataman uusi öljylaituri. Vanha tihtaalilaituri poistuu käytöstä ja samaan paikkaan tuleva uusi laituri tulee maanpäälliseksi rakenteeksi. Satama-allasta syvennetään 12 metriin. Nämä kaikki maksavat yhteensä noin 50 miljoonaa euroa. Osakeyhtiönä Porin Satama hakee tarvittavan rahoituksen markkinoilta kaupungin toimiessa lähinnä takaajan roolissa – Kaupungin johdossa on ymmärretty investointien tärkeys. Jos sataman infra ei ole kunnossa, niin asiakkaitakaan ei tule. Kun kaupunki panostaa satamaansa, se sitouttaa myös yhteistyökumppaneita. Mäkilä muistuttaa myös, että onnettoman Venator-tapauksen jälkeen varsinkin Harjavaltaan on saatu suuria teollisia investointeja. Bolidenin ja BASF:in panostukset Harjavaltaan ovat kovaa luokkaa. – Nämä näkyvät tulevaisuudessa myös satamaliikenteenä. Omia mahdollisuuksiaan tuo mahdollinen Tahkoluodon merituulipuiston laajennus, joka näkyisi satamassa projektitavarakuljetuksina. Porin uusi satamayhtiön toimitusjohtaja on neljässä viikossa ottanut hyvin haltuunsa satamiaan, mutta myöntää nöyrästi, että opittavaa on edelleen – Tulen ICT-vetoiselta sähköalalta satamaan, jossa toimintaympäristö on fyysisesti paljon konkreettisempi. Uskon kuitenkin siihen, että liiketoiminta on aina liiketoimintaa. – Ei minun heti tarvitse tietää kaikkea. On tärkeätä, että minulla ovat apunani hyvät ja asiantuntevat alaiset, sanoo Mäkilä, jonka lapsuuteen ja nuoruuteen satama on sinänsä kuulunut miljöönä. Olen syntyjäni porilainen ja meillä on ollut kesämökki lähellä satamaa Rankkuussa. – Asun Reposaaressa, joten koin suorastaan velvollisuudekseni hakea satamajohtajaksi, kun paikka tuli auki. Porin Satama Oy:n uusi toimitusjohtaja kauppatieteiden maisteri Vesa Mäkilä, 55, aloitti tehtävässään kesäkuun alussa. Hän siirtyi satamayhtiöön Satapirkan Sähkö -konsernin toimitusjohtajan tehtävistä. Toimi valmistuttuaan Kesko-konsernin palveluksessa eri tehtävissä, muun muassa viestinnässä ja markkinointipäällikkönä. Vuonna 1996 hän siirtyi sähkötoimialalle Länsivoimaan Paimioon, josta siirtyi Fortumiin vuonna 2000, kun Länsivoima fuusioitiin Fortumiksi muuttuneeseen emoyhtiöönsä. Satapirkan Sähköön hän siirtyi vuonna 2010 Turku Energian sähkönmyynnin johtajan tehtävistä, joissa hän toimi vuodesta 2001 alkaen. Mäkilä asuu itse Reposaaressa, mutta sukkuloi usein viikonloppuisin Helsingissä, koska muu perhe asuu siellä. Pidemmät vapaat vietetään kuitenkin Reposaaressa.