Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

”Meidän äiti kiroaa aina mopoautoja, koska ne ovat hitaita ja puolet niistä ei osaa ajaa” – kakkosluokkalaiset kertovat, mitä tietävät liikennekäytöksestä

Sade ei haittaa, jos ikää on kahdeksan vuotta ja on kivaa tekemistä kavereiden kanssa. Tekemisen tiimellyksessä liikennepuistossa tuppaa unohtumaan liikennemerkit siinä kuin hatara käsitys oikeasta ja vasemmastakin. – Ei kolmion takaa eteen, Usko, huutaa Käppärän 2B:n opettaja Mirva Lähteenmäki ja nauraa vilkaisten liikenneopettajia Seppo ja Timo Tuumia . – On näistä puhuttu. No nyt yks ohittelee liikenneympyrässä, hän sanoo epätoivoista näytellen. – Veera, ei kiellettyä ajosuuntaa vastaan, hän vielä yrittää. – Ihan sama, tyttö huikkaa. Opettaja Lähteenmäki oli yölläkin tarkkaillut säätiedotuksia, sillä aikuiselle ei ole ihan sama kävellä lapsikatraan kanssa Käppärästä Kirjurinluotoon kaatosateessa. Takaisinkin oli mentävä kävellen. Mahdollisesta harmista päästiin sillä, että repuissa oli sadevarusteita ja sateenvarjoja. Netankin ihan uusi penaali oli jätetty kouluun, ettei tuo turhaan painaisi repussa. Koronakevään ajan etäopiskellut ryhmä lapsia oli päässyt ensi kertaa retkelle pitkään aikaan. Satakunnan Kansan järjestämä liikenneviikon tapahtuma liikennepuistossa oli saanut lapset nurkumatta pitkälle kävelyretkelle. –Reippaita ovat, eivät mitään mössöjä, opettaja sanoo ylpeänä. Säntillisesti oli kävelty liikennesääntöjä noudattaen ja vielä jaksettiin kuunnella liikenneopettajien ohjeita, miten pyörällä tai jalan kulkien ylitetään suojatie. Voisi silti arvata, ettei Timo Tuumi koskaan aiemmin ole joutunut kuorimaan oppilaan silmiltä kaulaan asti vedettyä pipoa, kun tämä ilmoittaa itsestään selvyyden. – Mä en näe mitään. Toivoa sopii, että suurin osa kuitenkin kuuli Tuumien opetuksen siitä, että kaikki autoilijat eivät osaa ajaa oikein. Jos yksi autoilija päästää lapsen ylittämään tietä, toinen voi tulla ja ajaa kuitenkin hiljentämättä. Myös liikenneympyrässä liikkuminen polkupyörällä on vaarallista. Autot ja pyöräilijätkin ajavat tilanteissa usein liian kovaa. – Viisaampi väistää aina, Seppo Tuumi painotti lapsille. Samaan aikaan toisaalla eli Helsingissä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom esitteli vuosina 2020–2022 toteutettavaa seurantatutkimusta vuonna 2018 voimaan astuneen ajokorttilain mukanaan tuomista muutoksista. Tutkinnan alla ovat esimerkiksi vaikutukset ajokortin hintaan, autokoulujen ja ajoharjoitteluratojen talouteen ja liikenneturvallisuuteen. Myös Tuumit ottavat ajokorttiuudistuksen esiin. Pakollista opetusta on vähennetty tuntuvasti. – Sanotaan niinkin, että kotona annetun opetuksen määrä korvaa laadun, Timo Tuumi sanoo. – Samalla ajatusmallilla minä voisin alkaa valmentaa jääkiekkojoukkuetta. Valmentaisin vain oikeaa valmentajaa pidempään ja väärin, hän jatkaa. Omaa tytärtään hän kertoo opettaneensa 15 tuntia mopoauton rattiin. "Siksi, että hän on tyttäreni" Ei siis korttia vaan taitoa varten, on Tuumien yhteinen motto. Käppärän tokaluokkalaisetkin ovat taitavia, kun vain jaksavat keskittyä. Tietoa on niin pyöräilykypäristä kuin polkupyörän valaistuksestakin. Tosin perään muistutetaan, että "mulla ei kyllä oo sellaisia valoja". Myös liikenteessä vallalla oleva asenneilmasto on tuttua. Yhden tytön pikkuveljellä meni siskon kertoman mukaan hermot täysin kerran samaisessa liikennepuistossa. – Ja mun äiti kiroaa aina mopoautoja, ilmoittaa toinen tyttö liikenneopettajille. – Miksi, ihmettelee Seppo Tuumi. – No kun ne ajaa niin hitaasti ja niistä vain puolet osaa ajaa ollenkaan. Kaksi aikuista miestä nyökkää yhtä aikaa. Elettä ja ilmeitä on vaikea tulkita.