Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Uudet luvut paljastavat: Tätä menoa Porissa on 13 vuoden kuluttua sata opettajaa ja luokkahuonetta vähemmän kuin tänään

Porissa syntyi 865 lasta vuonna 2013. He menevät vuoden kuluttua ensimmäiselle luokalle. Viime vuonna syntyi 663 lasta. Kuluvan vuoden ennuste on vieläkin rajumpi: porilaisia syntyy 577. Se tarkoittaa merkittävää sopeuttamistarvetta sivistyspalveluihin, siis kouluihin ja päiväkoteihin. Tällä hetkellä Porissa on peruskoululaisia noin 7 500. Mikäli kehitys jatkuu samansuuntaisena, lukuvuonna 2032–2033 koulua käy noin 5 000 porilaista lasta ja nuorta. Se taas tarkoittaa sitä, että tarvitaan 100 opettajaa ja luokkahuonetta vähemmän kuin nyt. Sivistysjohtaja Esa Kohtamäki sanoo, että opettajista kyllä päästään eroon pehmein keinoin. Heitä eläköityy vuosittain kymmeniä. Ongelma on seinät. Porin kaupunginvaltuusto päätti kouluverkosta viime keväänä. Tuolloin pohjalla oli laskelmat, joiden mukaan ikäluokat eivät olisi pienempiä kuin 650. Valtuusto päätti, ettei pienempi kouluja lakkauteta, toisin kuin Kohtamäki oli aikaisemmin esittänyt. Puolueista kokoomus vaatii nyt, että valtuuston siunauksen jo kertaalleen saaneen Pohjois-Porin yhtenäiskoulun investointipäätöstä lykätään. Kohtamäki suhtautuu ajatukseen penseästi, sillä siinä tapauksessa alueella sijaitsevat Toejoen ja Ruosniemen koulut pitäisi korjata ja se maksaa suunnilleen saman verran kuin uusi. – Meidän ennusteet näyttävät edelleen, että alueella on noin 100 lasta ikäluokkaa kohden. Jos me rakennamme sinne hienon yksikön, niin ne 200 peltoaukealle kaavoitettavaa tonttia rakentuvat jollain aikavälillä. Jos me maalataan Ruosniemen koulu, niin se on sellainen viesti, että on annettu periksi. Pitää viestiä, että kaupunki kasvaa ja kehittyy. Sen sijaan, että perutaan investointi yhtenäiskouluun, niin Kohtamäki lykkäisi pienempien koulujen kuten Kalaholman, Uudenkoiviston, Tuorsniemen ja Reposaaren peruskorjauksia. Hän seuraisi oppilasmäärän kehitystä seuraavat pari kolme vuotta ja teiksi sitten päätöksiä. – Se olen sanonut, että jos tämä jatkuu, niin kissa pitää nostaa parin vuoden päästä pöydälle. Kohtamäen mukaan ratkaisu mahdolliseen oppilaskatoon on siirtyminen suurempiin yksiköihin. Hän perustelee näkemystään sillä, että suuremmissa kouluissa pystytään järjestämään paremmat oppilasympäristöt ja ryhmäkokoja pystytään hallitsemaan tehokkaammin. Toisin sanoen ei synny pieniä ja kalliita ryhmiä.