Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Kati Laitinen luuli syövänsä hyviä välipaloja, kunnes selvitti, mitä ne sisältävät – pudotti nopeasti 20 raskauskiloa ”Liikunnan ilo pitää löytää”

Lappeenrantalainen Kati Laitinen on aina rakastanut liikkumista, mutta vielä kahdeksan vuotta sitten hänen ruokailutottumuksissaan oli parantamisen varaa. Einesruoat ja sokeri eivät kerääntyneet pienikokoisen Laitisen kroppaan hänen nuoruusvuosinaan, mutta toisen lapsen odotusaika pakotti hänet liikkumaan aiempaa vähemmän. Valitessaan ristiäisvaatteita vuoden 2012 alussa Laitinen huomasi, että liikkumattomuus sekä epäterveellinen ruokavalio olivat alkaneet viimein kerääntyä hänen kroppaansa. – Sain ensimmäisen lapseni parikymppisenä ja tuolloin raskauskilot katosivat kropastani kuin huomaamatta. Nyt olin kolmekymppinen ja minulle oli kertynyt 20 kiloa ylipainoa. Ymmärsin, etteivät nuo kilot enää lähtisi itsestään minnekään, hän kertoo. Kaloripommeja välipalana Kevään edetessä Laitinen aloitti ruokaremontin. Hän otti selvää syömisistään ja huomasi, että moni hänen terveellisenä pitämänsä välipala, kuten jogurttirusinat, tai kermasta, sokerista sekä marjoista valmistettu rahka, olivatkin varsinaisia kaloripommeja. Mitä enemmän Laitinen ruoasta oppi, sitä enemmän muuttui hänen jääkaappinsa sisältö. Einesruoat saivat väistyä ja niiden tilalle Laitinen hankki terveellisempiä ruoka-aineita, kuten tuoreita kasviksia ja vihanneksia, joista hän valmisti itse ruokansa. – Aluksi olin melko tiukka ruokavalion kanssa, mutta en silti kokenut olleeni dieetillä. Innostuin yhä enemmän järkevästä syömisestä, panostin terveelliseen ruokaan ja lisäsin liikunnan määrää. Kesään mennessä olin pudottanut ylimääräiset kilot, hän kertoo. Hehkutusryhmä Laitinen sai kolmannen lapsensa vuonna 2014. Yhdeksän raskauskiloa hävisivät terveellisten ruokailutapojen avulla muutamassa viikossa. Paluu liikkumaan onnistui pian synnytyksen jälkeen. – Lapsi syntyi syyskuussa ja seuraavan vuoden toukokuussa juoksin elämäni ensimmäisen puolimaratonin. Olin niin innostunut terveellisestä elämästäni, että halusin perustaa Facebookiin ryhmän, jonka jäsenet voisivat hehkuttaa onnistumisiaan ja jakaa ideoita, hän kertoo. Kati perusti Facebookiin TTE - Tavoitteena Terveellisempi Elämä -ryhmän toukokuussa 2015. Se alkoi kerätä nopeasti uusia jäseniä. Tällä hetkellä ryhmään kuuluu noin 102 000 erilaisista terveellisistä valinnoista kiinnostunutta suomalaista. – Terveellinen elämä voi tarkoittaa jokaiselle eri asiaa. Yhdelle se on salia, toiselle lenkkeilyä, kolmannelle puhdasta ruokaa. Ryhmää ei ole kohdistettu mihinkään liikuntamuotoon, ja koen, että ryhmästä pystyy etsimään monipuolista vertaistukea, vinkkejä, ideoita sekä muutostarinoita. Perusjuttuja, joita moni ei noudata Vuonna 2016 Laitinen kouluttautui hyvinvointivalmentajaksi sekä personal traineriksi, sillä hän halusi opettaa tietämystään myös muille. Nyt hän laatii asiakkailleen perusasioihin keskittyviä ruokavaliovalmennuksia sekä liikuntaohjelmia dieettien tai vippaskonstien sijaan. – Kun opettelee syömään aamupalan ja säännöllinen ateriarytmi on kunnossa, herkkuhimokaan ei pääse iskemään. Nämä ovat kaikkien tietämiä perusjuttuja, joita moni ei kuitenkaan noudata, hän sanoo. Ruoan lisäksi myös liikunnalla on merkitystä paitsi kiinteytymisessä, myös hyvän olon saavuttamisessa. Laitinen itse harrastaa aktiivisesti salibandya, juoksua, kehonpainotreenejä sekä kavereiden kanssa sovittuja "juorulenkkejä", joissa kuulumisia vaihdetaan reippaassa tahdissa kävellen. Hän suosittelee ihmisiä etsimään itseä miellyttävän lajin – vaihtoehtoja kun riittää. – Liikunnan ilo pitää löytää. Jos kuntosali ei houkuta, kehonpainotreenejä voi tehdä myös ulkoilmassa. Itse olen treenannut leikin varjolla esimerkiksi tekemällä lasteni kanssa kyykkyjä ja hyppyjä leikkipuistossa. Liikunnan suhteen voi käyttää mielikuvitusta ja etsiä vaikkapa somesta ideoita uusiin liikuntamuotoihin, hän sanoo. Päänsisäistä työtä Laitisen ajatusmaailma ei siis sisällä dieettejä. Sen sijaan hän kehottaa asiakkaitaan miettimään, minkä takia painonpudotukseen tai terveellisempiin valintoihin oikeastaan ryhtyy. Onnistumisessa voi olla paljon kiinni siitä, kuinka asian itselleen perustelee. – Pitäisi tehdä päänsisäistä työtä hahmottamalla, mitä haluaa, sekä määrittelemällä omat arvot ja tavoitteet. On motivoivampaa haluta elää terveenä ja pidempään sen sijaan, että haluaisi laihduttaa pari kiloa. Niin kutsuttu sitten kun -ajattelu ei toimi elämäntapamuutoksen keskellä. Laitinen suositteleekin asettamaan realistisia tavoitteita erityisesti liikkumisen suhteen. – Voit esimerkiksi päättää pyöräileväsi töihin seuraavana päivänä sen sijaan että päättäisit aloittaa liikunnan jossain vaiheessa. Kyse on pienistä asioista ja on myös tärkeää pysähtyä nauttimaan jo saavutetuista tuloksista, hän sanoo.