SK:n Juha Aro yo-kirjoituksissa 2009: Kuka oli Henrik Ibsenin villisorsa?

Heikki Tyynysniemi
SK:n Juha Aro yo-kirjoituksissa 2009: Kuka oli Henrik Ibsenin villisorsa?

Vuoden 1984 abiturientti Juha Aro otti vuonna 2009 tuntumaa yo-kirjoituksiin.

Satakunnan KansaPori

Kevään ylioppilaskirjoitukset jatkuvat tänään toisella kotimaisella kielellä. Tällä viikolla kokelaat painivat vielä keskiviikkona matematiikan ja perjantaina uskonnon, elämänkatsomustiedon, yhteiskuntaopin, kemian, maantieteen ja terveystiedon parissa.

Ensi viikon maanantaina on vielä vieras kieli (lyhyt oppimäärä) ennen kuin yo-kokeet loppuvat perinteiseen tapaan saamen äidinkielen kokeeseen.

Maaliskuun 6. päivä menehtyneen toimittaja Juha Aron muistoa kunnioittaen julkaisemme Juhan reportaasin maaliskuulta 2009. Hän selvitti, miten vuoden 1984 abiturientti selviää tekstitaidon kokeesta.

Heikki Tyynysniemi
Onnea yritykselle! Rehtori Jarkko Kivelä luovuttaa Juha Arolle haastavan aineiston.

Onnea yritykselle! Rehtori Jarkko Kivelä luovuttaa Juha Arolle haastavan aineiston.

Kuka oli Henrik Ibsenin villisorsa?

Heti iskee paniikki. En ymmärrä Henrik Ibsenin näytelmätekstistä yhtään mitään. Ketä nämä ihmiset ovat? Miksi ne noin sanovat?

Otan pöydältä pari minttusuklaakaramellia. Kaadan termospullosta kupillisen kuumaa mustaherukkamehua.

Se on äitimuorin keittämää aivan kuin 25 vuotta sitten. Se rauhoittaa yhtä hyvin nytkin.

Pyörittelen sormissa mustaa lyijytäytekynää. Se on alkuperäinen, kuten sinipunainen pyyhekumikin. Mutta tekniikka pettää: kumi vain levittää lyijykynän jäljen sutuksi.

Aika on tehnyt tehtävänsä. Ajatus tuntuu pahaenteiseltä.

Esirippu aukeaa

Kolmannella lukukerralla palaset alkavat asettua paikalleen. Alan ymmärtää Ibsenin tekstiä.

Mutta silti: Mitä ihmeen tehtäviä on näyttämöohjeilla Villisorsa -näytelmän katkelmassa? Pitäisikö sittenkin yrittää eritellä ja tulkita tekstin symboleita tai henkilöiden välisiä suhteita?

Ei hyvä. En ymmärrä kysymyksiäkään.

Heikki Tyynysniemi
 Juha Aro urakkansa alussa Porin lyseon lukion luokkahuoneessa ypöyksin.

Juha Aro urakkansa alussa Porin lyseon lukion luokkahuoneessa ypöyksin.

Tragedian ainekset

Olen Porin lyseon lukion luokkahuoneessa ypöyksin. Äidinkielen tämän kevään tekstitaidon kokeen kysymykset tulivat julkisiksi puolilta päivin. Sain ne saman tien eteeni.

Toisaalla koulun abiturientit ovat pähkäilleet samojen kysymysten parissa aamusta alkaen.

On kulunut tunti, enkä ole saanut aikaan mitään. Olen ylimielisesti luvannut suorittaa kokeen kahdessa tunnissa.

Nyt tulee kiire.

Juoni kääntyy

Jätän Ibsenin ja tartun aineistovihkon kahteen nykyaikaiseen asiatekstiin.

Toinen on ohjaaja Paavo Westerbergin kirjoittama esittelyteksti näytelmän nykyaikaan sijoitetusta sovituksesta. Toisessa Helsingin Sanomien kriitikko Suna Vuori lyttää rankasti Westerbergin aikaansaannokset näyttämöllä.

Siis kysymykset yksi ja viisi: Millä keinoin näytelmän ennakkoesittely houkuttelee ihmisiä teatteriin? Millä tavoin arvostelijan mielipiteen kielteisyys näkyy arvostelun kielessä?

Haa, muistin sopukoista alkaa löytyä termejä. Tuossahan on retorinen kysymys. Ja tuossa puhutellaan lukijaa. Tuossa on harkittua tautofoniaa.

Kriitikko viljelee ilkeäsävyisiä adjektiiveja ja halventaa korkeataiteellista esitystä käyttämällä puhekielisiä ilmaisuja.

Tämähän luonaa, vaikka huomaamatta jää virkerakenteisiin kätketty polarisointi.

Viimeinen näytös

On totuuden hetki. Kolmeen kysymykseen on vastattava, joten on pakko valita yksi Ibsenin tekstiä koskeva kysymys.

Ryhdyn etsimään symboleja. Onko ullakon pimeyteen vangittu haavoittunut villisorsa perheen sokeutuva tyttö?

Miksi mies menneisyydestä ei tahdo villisorsan enää koskaan näkevän taivasta ja merta?

Kenelle hän haluaa kostaa?

Heikki Tyynysniemi
Äidinkielenlehtori Ulla Hietamäki arvioi Juha Aron aikaansaannokset.

Äidinkielenlehtori Ulla Hietamäki arvioi Juha Aron aikaansaannokset.

Kevään abi 1984

Kuka: Juha Aro, syntyi 1965 Kokemäellä, abiturientti Nakkilan lukiossa 1984.

Lempimusiikki: The Police.

Vapaalla: Kaverien kanssa. Baarissa tai elokuvissa, jos sattuu olemaan rahaa.

Miten meni: Vähän alakanttiin. Yleisarvosana M. Laudaturit äidinkielestä ja reaalista.

”Magnan vauhdissa ollaan”

Juha Aro

– Tuota noin, niin, kyllä tämä täyttää tehtävänannon, aloittaa Porin lyseon lukion äidinkielenopettaja Ulla Hietamäki varovasti.

– Voisi olla enemmän lainauksia pohjatekstistä. Pitäisi käydä selville, että kas, tässä kohdassa ne sieltä löysin.

Hietamäki olisi valmis antamaan kolme pistettä kuudesta.

Kahdesta muusta vastauksesta hän voisi heltyä jopa neljään pisteeseen. Yhteensä 11 pistettä. Äidinkielen kokonaisarvostelussa tekstitaidon pisteet kerrotaan kolmella. Siis 33 pistettä.

– Magnan vauhdissa ollaan. Tosi hyvin tuossa ajassa, hän kannustaa.

Hietamäellä on viikko aikaa arvostella koulunsa noin 30 äidinkielen kirjoittajan vastaukset. Työhön hän aikoo ryhtyä tänään perjantaina.

– Ylioppilastutkintolautakunta vasta lopullisesti päättää arvosanoista, hän muistuttaa.

Tulosten julkistaminen on yleensä venynyt pitkälle toukokuuhun.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös