Aggressiiviset kauppiaat myyvät vanhuksille lähes tuhannen euron patjoja – lukuisia valituksia

Rami Hanafi / Aamulehden arkisto
Aggressiiviset kauppiaat myyvät vanhuksille lähes tuhannen euron patjoja – lukuisia valituksia

Patjakuppiaita on liikkunut ainakin Tampereen Takahuhdissa. Kuvituskuva.

Kati Kalliosaari

Ainakin Tampereen Takahuhdissa vanhusten asuntoihin on pyrkinyt naiskaksikko, joka on kertonut tekevänsä kartoitusta vanhusten terveydestä ja hyvinvoinnista.

Päästyään sisälle naiset ovat kyselleet asukkaan terveydentilasta sekä selkä- ja jalkavaivoista. He ovat halunneet katsoa myös asukkaan sänkyä, jonka ovat sitten todenneet huonoksi.

Sen jälkeen naiset ovat vetäneet tilauskaavakkeen esiin ja alkaneet hyvin aggressiiviseen sävyyn kaupata 920 euron hintaista sijauspatjaa. Maksusuunnitelmakin on laadittu valmiiksi, joten kauppa on ollut vain allekirjoitusta vaille valmis.

Myynnissä on ollut myös jalkojenhoitolaite 350 eurolla ja jalkarasvaa 25 eurolla tuubi.

Alma Mediaan yhteydessä ollut vanhus kertoi ostaneensa kaksi tuubia jalkarasvaa vain päästäkseen naisista eroon. He olivat antaneet hänelle käyntikorttinsa, joissa luki Marbel Oy ja Hyvinvointituotteiden palvelumyynti HP.

Lukuisia valituksia

Molemmat yritykset ovat tuttuja Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, jolla on yhteinen tietokanta maistraattien kuluttajaneuvonnan kanssa.

– Marbel Oy:stä on tehty 33 ilmoitusta ja Hyvinvointituotteiden palvelumyynnistä neljä ilmoitusta, kertoo lakimies Kristiina Vainio Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.Hyvinvointituotteiden palvelumyynnistä ilmoitukset ovat tulleet kuluttajaneuvontaan viime kuukausina. Marbelista ilmoitukset ovat vuosilta 2012–2015.

– Sisällöltään ne ovat hyvin samankaltaisia kuin tämä Tampereella kuvattu tapaus, Vainio toteaa.

Myyjät ovat tulleet kotiin ja heitä on ollut vaikea saada poistumaan. Ongelmia on tullut myös siinä vaiheessa, kun kuluttaja on tullut katumapäälle ja halunnut perua kaupan.

– Osassa tapauksista kaupat on haluttu perua vasta sen jälkeen, kun patja on jo hyvän aikaa ollut käytössä ja todettu huonoksi, Vainio toteaa.

Myyjä ei saa painostaa

Joissakin tapauksissa myyjät ovat saman tien tuoneet vanhuksen asuntoon patjan, poistaneet sen pakkauksestaan ja pedanneet sen sänkyyn.

– Kuluttajansuojalaissa yksiselitteisesti kielletään aggressiivinen menettely, esimerkiksi häirintä, painostaminen tai pakottaminen, jotka johtavat ostopäätöksen tekoon, Vainio muistuttaa.

Oikeustoimilaki taas sanoo, että ihmisen ikää tai terveydentilaa ei saa käyttää hyväksi. Näin syntynyttä sopimusta ei katsota pitäväksi.

– Ota aina ensin yhteyttä yritykseen, jonka kanssa olet tehnyt kaupat. Tee reklamaatio mahdollisimman pian kirjallisesti, Vainio evästää.

Kuluttaja voi myös peruuttaa kotimyyntikaupan syytä ilmoittamatta 14 päivän kuluessa sopimuksen tekemisestä. Pelkkä tavaran palauttaminen ei kuitenkaan riitä, vaan peruuttamisilmoitus pitää tehdä kirjallisesti.

– Palauttaminen ei ole mahdollista, jos kyse on hygieniatuotteista – esimerkiksi kosmetiikasta, joissa pakkauksen sinetti on avattu, Vainio lisää.

Jos yhteydenotto yritykseen ei johda toivottuun tulokseen, kuluttaja voi kääntyä maistraattien maksuttoman kuluttajaneuvonnan puoleen. Kuluttajaneuvoja vastaa numerossa puh. 029 553  6901 arkisin kello 9–15. Puhelusta menee normaali puhelumaksu.

Kuluttajaneuvonnan kanssa voi asioida myös sähköisesti yhteydenottolomakkeella.


Kommentit (1)

  • Nimetön

    Myös puhelinmyynti pitäisi Suomessa lailla kieltää. Ihmisiä erityisesti vanhuksia huijataan tilamaan kaikkea turhaa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös